N-VA ... gaat in zee met Open Vld

Op 22 oktober 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester, Verkiezingen 2018
Coalitie Brasschaat N-VA + Open VLD

De N-VA van lijsttrekker Jan Jambon behaalde bij de gemeenteraads-verkiezingen van 14 oktober een monsterscore van 44%. Dat leverde een absolute meerderheid op. Jan Jambon liet al gauw weten dat er toch naar een coalitiepartner wordt gezocht. De onderhandelingen met CD&V sprongen af. Open Vld toonde zich wel bereid een coalitie te vormen. De liberale partij krijgt één schepen, al de andere plaatsen zijn voor N-VA.

Die ene Open Vld-schepen wordt wellicht Myriam Van Honste. Deze advocate behaalde vanop de tweede plaats de meeste voorkeurstemmen bij de verkiezingen. Bovendien heeft Van Honste er al zes jaar ervaring op zitten als schepen van Ruimtelijke Ordening. Het is net die bevoegdheid die naar Open Vld gaat. Ook wonen gaat naar Open Vld. De namen van de N-VA-schepenen en de waarnemend burgemeester worden vrijdag 26 oktober bekendgemaakt.

Waarnemend burgemeester

Philip Cools legt vanavond de eed af als waarnemend burgemeester. Dat blijft hij al zeker tot 1 januari. Vrijdag wordt dan duidelijk wie de sjerp vanaf 1 januari krijgt.

Voor CD&V betekent dit een oppositiekuur. Voor de partij is dit compleet nieuw. Sinds haar ontstaan is CVP en later CD&V aan de macht geweest in Brasschaat.

“Wij voelden bij de onderhandelingen met N-VA al vlug aan dat wij ons met hun plannen absoluut niet konden verzoenen. Vooral op sociaal vlak waren wij niet mee. Wij staan niet te springen om een fusie tussen ons Woonzorgcentrum Vesalius met het Zorgbedrijf Antwerpen te ondertekenen. Onder meer daarom gaan we in oppositie”, zegt Dirk de Kort.

“Wij zijn nog altijd de tweede partij in Brasschaat en zullen onze verantwoordelijkheid vanuit de oppositie opnemen. Wij hebben in onze ploeg enkele jongeren die ik met plezier zal coachen”, voegt de Kort er nog aan toe.