Minister belooft oplossing zodat Gunfire Museum kan openblijven

Op 29 juni 2018, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden
Gunfire Museum

Schepen van Militaire Aangelegenheden Luc Sevenhans (N-VA) kreeg donderdag van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) de belofte dat het Gunfire Museum kan openblijven.

De gemeente Brasschaat kreeg eerder deze week een brief van Defensie met de melding dat er geen opvolging is voor conservator Jos Janssens die ermee ophoudt. Het museum zou, om te beginnen, drie weken sluiten.

“We kregen van de minister de belofte dat het museum hooguit enkele dagen zou sluiten. Daar kunnen we mee leven. Er zullen wellicht enkele dagen nodig zijn om de overgang te regelen. De minister begrijpt gelukkig ook wel dat dit een bijzonder ongelukkig moment is om de deuren te sluiten, al is het maar tijdelijk. We hebben met majoor buiten dienst Rik Brulez zelf een nieuwe opdrachthouder aangereikt”, zegt Luc Sevenhans.

Op termijn verwacht de schepen wel dat Defensie het Gunfire Museum graag volledig in Brasschaatse handen ziet komen. “Het is duidelijk dat Defensie het Gunfire Museum niet als een kerntaak beschouwt”, voegt de Brasschaatse schepen er nog aan toe.