Leren over vluchtelingen, kindsoldaten en armoede

Op 4 februari 2019

De Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking en de vzw Mundio slaan de handen in mekaar om niet minder dan 6.400 jongeren wegwijs te maken in de problematiek van de derde wereld.

De focus van dit tweejaarlijkse evenement ligt dit jaar op het klimaat, het leven in het water en het leven op het land. Gedurende twee weken komen er meer dan zesduizend jongeren uit Brasschaat en omgeving naar deze Wereldmeerdaagse die twee weken duurt. De leerlingen die langskomen, zitten in de eerste graad secundair onderwijs.

“We werken een vol jaar aan de voorbereiding van deze Wereldmeerdaagse”, vertelt medeorganisator Willy Van Bouwel. “We kunnen hiervoor rekenen op een grote groep vrijwilligers. We trachten de jongeren te sensibiliseren rond problematieken zoals klimaat, kindsoldaten, vluchtelingen... We rollen deze Wereldmeerdaagse ook uit in Mechelen. Daar ontvangen we 4.500 jongeren. Als die editie daar ook achter de rug is, hebben we in alle edities samen meer dan vijftigduizend jongeren over de vloer gekregen. Ze hebben ter voorbereiding van hun bezoek al een webquest uitgevoerd. Na hun bezoek krijgen ze er opnieuw een voorgeschoteld. Zo meten we de veranderingen in hun houding tegenover deze problematieken.”

De jongeren krijgen een reeks interactieve opdrachten voorgeschoteld. Er zijn zeer beklijvende opdrachten bij. Zo kunnen de jongeren aan den lijve ondervinden hoe het de vluchtelingen vergaat. De talrijke stands worden bemand door vrijwilligers.

Schepen van ontwikkelingssamenwerking Carla Pantens (N-VA) opende de Wereldmeerdaagse. “Beleven is meer dan leren. We wereld is een dorp geworden en daarom is het belangrijk dat onze jongeren een goed beeld krijgen van die wereld.”

Het grote publiek kan op de zaterdagen 9 en 16 februari van 13 tot 18u eveneens een bezoekje brengen aan de Wereldmeerdaagse. Op 12 februari komt Dirk Draulans een lezing geven in Theater Hemelhoeve. Iedereen welkom om 20u.