Ledlampen in holst van de nacht gedimd

Op 14 oktober 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester
Straatverlichting

Het Brasschaatse gemeentebestuur pakt uit met een masterplan voor de openbare verlichting op het grondgebied.

Het plan moet zowel een besparing tot gevolg hebben, als voor meer veiligheid zorgen voor fietsers. In Brasschaat bevinden zich 5.500 lichtpunten. Een deel daarvan zal de komende jaren worden gedimd. De fietspaden langs de Baillet-Latourlei en de Lage Kaart krijgen dan weer nieuwe ledverlichting. Eandis zal het hele project begeleiden.

“We gaan ervan uit dat we voor het juiste licht op de juiste plaats moeten zorgen”, legt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) uit.

“Daarom startte Eandis met een doorlichting van het huidige verlichtingspark van Brasschaat. Het hele grondgebied werd verdeeld in zeventien deelgebieden. Daar heeft de openbare verlichting telkens een specifieke taak. Zo heeft een landelijke weg bijvoorbeeld andere vereisten dan een drukke lokale verbindingsweg. Het volledige studietraject, inclusief kaarten, cijfers en analyses, werd door Eandis gebundeld in een naslagwerk”, vervolgt Verberck.

“Veilige fietspaden blijven wel een prioriteit. Daarom voorziet het plan om langs de Lage Kaart fietsverlichting aan te brengen. Door op andere plaatsen het licht te dimmen en leds te gebruiken, realiseren we een besparing zonder comfortverlies. Vandaag zijn er al 2.200 lichtpunten aangesloten op een speciaal programma. Die lampen branden enkel in de ochtend- en de avondspits, maar doven in het holst van de nacht.”

“Maar 3.300 lichtpunten branden de hele nacht door, wat niet altijd nodig is. Daarom wordt er op heel wat plaatsen gekozen voor dimlichten. Daarbij brandt de verlichting van tien uur 's avonds tot zes uur 's morgens op een lager lichtniveau. Die techniek wordt de komende jaren stapsgewijs ingevoerd in heel wat straten”, legt Koen Verberck nog verder uit.

Besparing gaat stapje verder

Schepen van Milieu Dirk de Kort (CD&V) haalt aan dat er de afgelopen jaren al werd bespaard op het energieverbruik. Dat gebeurde door het sporadisch doven van straatlampen. “We gaan nu nog een stapje verder met de introductie van de ledverlichting. Dat betekent opnieuw een besparing omdat zij kunnen worden gedimd”, voegt hij eraan toe. (jbr)