Iedereen ergert zich aan zwerfvuil

Op 18 september 2018, over deze onderwerpen: Burgemeester

De groep vrijwillige zwerfvuilophalers onder impuls van Luc Vermeersch heeft sinds 1 maart niet minder dan 714 huisvuilniszakken opgehaald in Brasschaat. In 2017 waren dat er 'maar' 600. Ook in de parkgemeente wordt het probleem dus steeds nijpender. Tijd voor actie?

Titelvoerend burgemeester Jan Jambon (N-VA) is kort, maar ook krachtig in zijn oordeel. "De zwerfvuilproblematiek is een permanente bekommernis", aldus Jambon. "Voor ons zijn daar ook enkele zeer efficiënte middelen voor. Wij ijveren voor meer verplaatsbare bewakingscamera's én zware straffen voor overtreders. Dat is echt pure noodzaak."

Peukenplan

Dirk de Kort van CD&V, de uitdager van Jambon en huidig schepen van Milieu, wil zijn beleid graag voortzetten. "We hebben al twee sluikstortcamera's. We voeren ook controles uit, maar er is zeker behoefte aan handhaving. Wij ijveren ook voor het voortzetten van een aantal projecten zoals het vaker ledigen van de vuilnisbakjes, extra rondes in het Gemeentepark, het aanstellen van straatvegers en het verder uitwerken van het peukenplan. Wat betreft glasbakken: die willen we ondergronds want die trekken zwerfvuil en sluikstorten aan."

PVDA is milder en ijvert vooral voor bewustwording zonder meteen aan repressie te denken. "Wij denken dan vooral aan statiegeld voor blikjes en plastic flessen", zegt Rob Eeman. "Daarnaast moeten we nog meer sensibiliseren om beter te sorteren. Ten slotte willen we meer personeel voor de groendienst en de afvalophaling." Ook Steven Broos van Brasschaat 2012 is voorstander van het statiegeld. Voor oppositiepartij en uitdager Open Vld is zwerfvuil een prioriteit. Zij hebben met Luc Vermeersch, die zich dagelijks inzet om zwerfvuil op te ruimen, ook de nodige knowhow in huis gehaald. "Wij pleiten vooral op het voorkomen van afval, het sensibiliseren, maar zeker ook het bestraffen van overtreders", zegt lijsttrekker Christophe Thomas. "Die dingen moeten echt in de praktijk omgezet worden."

Vlaams Belang is ook pleitbezorger voor meer camera's. "Meer sensibilisering is voor ons niet nodig. Dat wordt al genoeg gedaan, maar er is een hardnekkige en asociale minderheid dat voor zwerfvuil blijft zorgen. Camerabewaking is zeker een oplossing, maar wij pleiten ook voor een actieve rol van de gemeenschapswachten. Een overtreder die gevonden wordt, moet altijd beboet worden. De opruimkosten moeten ook op de overtreder verhaald worden."