Gunfire-museum vraagt erkenning als toeristische troef

Op 18 oktober 2016, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden, Toerisme

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) heeft achttien projecten geselecteerd die in aanmerking komen voor subsidies. Eén daarvan is het Brasschaatse Gunfire Museum in de Licht Vliegwezenlaan.

Het Gunfire Museum beschikt over een waardevolle collectie militair materiaal. Schepen van Militaire Aangelegenheden Luc Sevenhans (N-VA) diende een dossier in. “De selectie is een eerste stap. We moeten nu een gedetailleerd businessplan indienen om aan de subsidies te geraken. Minister Weyts investeerde deze legislatuur 72,5 miljoen euro in toeristische hefboomprojecten. Daarvan kunnen er nog 50 miljoen worden verdeeld. Tegen april volgend jaar moet ons plan binnen zijn. Ik maak me sterk dat we een kans maken”, zegt Sevenhans.

Het Gunfire Museum zag dit jaar nog een Alouette II aan de collectie toegevoegd. Dat is een helikopter van de vroegere rijkswacht. Hij werd geschonken door Wim Robberechts.

Het museum ligt in een gebied waar heel wat toeristische mogelijkheden zijn. Even verderop ligt Perron Noord, een brasserie die wordt uitgebaat door mensen met een beperking. Aan Perron Noord komen de spoorfietsen aan die vertrekken in Kapellen. De spoorfietsen rijden over één van de oudste militaire spoorlijnen van het land.

Het Gunfire Museum grenst ook aan het vliegveld waar de Brasschaatse Aëroclub actief is. Deze club gaat er prat op over het oudste nog in gebruik zijnde vliegveld te beschikken. Aan het vliegveld bevindt zich ook de voormalige verkeerstoren die nu dienst doet als vertrekpunt van toeristische wandelingen door het gebied.