Gunfire Museum moet trekpleister worden

Op 17 oktober 2016, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden, Toerisme
Gunfire Museum

Het Gunfire Museum van Brasschaat is één van de achttien toeristische hefboomprojecten die Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) heeft geselecteerd voor mogelijke subsidies. De projecten moeten nieuwe trekpleisters worden om toeristen in Vlaanderen te verleiden. "Het is een eerste stap die we zetten. Nu volgt het grote werk maar ik geloof sterk in ons dossier", reageert schepen Luc Sevenhans (N-VA) tevreden.

Om de internationale toeristen nog meer beleving aan te bieden, wil minister Weyts ambitieuze toeristische projecten ondersteunen. Deze legislatuur wordt er 72,5 miljoen euro in toeristische hefboomprojecten geïnvesteerd. Van dit budget kan nog meer dan vijftig miljoen euro worden verdeeld. Eén van de kanshebbers is het Brasschaatse legermuseum, Gunfire Museum. Het werd, samen met zeventien andere projecten, geselecteerd uit 67 voorstellen.

Meer beleving

"Het is goed dat we mee naar fase twee mogen. De aandacht trekken is één, nu moeten we onze plannen concreet maken", vertelt schepen Sevenhans, die zichzelf de geestelijk vader van het project noemt. "Met mijn verleden als volksvertegenwoordiger was ik nauw betrokken bij Defensie. Ik vind dat het legermuseum altijd veel potentie heeft gehad maar het is nooit echt volledig ontwikkeld. Daarom gaan we er naast de gemeente nog andere partners bij betrekken. Wij gaan voor een grote belevingssite met naast het Gunfire Museum het vliegveld van Brasschaat, één van de oudste van België, de spoorfietsen, Perron Noord als sociaal-economische tewerkstellingsplaats, de Aeroclub Brasschaat, Agentschap Natuur en Bos, een restauratieproject rond historische vliegtuigen, Toerisme Brasschaat en de provincie Antwerpen. Als we dit allemaal juist bij elkaar brengen, gaan we voor een versterking van Toerisme Vlaanderen zorgen", besluit de schepen.

Rudi Velaers, van het museum, is eveneens opgetogen. "De plannen moeten nog uitgewerkt worden maar we gaan voor een volledige upgrade voor het museum. Artillerie en legervoertuigen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog blijven centraal staan maar we gaan meer naar een attractiepark. Een legermuseum is goed maar we willen dat de bezoekers het actiever kunnen beleven tijdens hun bezoek. Ze moeten bijvoorbeeld eens kunnen meerijden met voertuigen. De loodsen, waaronder een oude helikopterloods, worden vernieuwd en er komt een parking. We gaan ook werken met uitstalramen zodat de bezoekers langs de buitenzijde al van alles kunnen ontdekken. Het staat nog in zijn kinderschoenen maar samen met de gemeente en de andere partners, zoals het vliegveld, moet dit wel een aantrekkingspool worden."

Businessplan

Toerisme Vlaanderen gaat nu meehelpen met het opstellen van een businessplan. Dit moet klaar zijn tegen 28 april 2017. Alleen projecten met een gezond businessplan worden uiteindelijk gefinancierd.