Gemeentebestuur verliest proces bermparkeerverbod

Op 16 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Brasschaat - De klacht die Magda Van Hauwelingen tegen het verbod op bermparkeren heeft ingediend werd door de rechtbank ontvankelijk verklaard. Dat houdt in dat de gemeente Brasschaat haar verbod op bermparkeren moet herzien.

De rechter oordeelde dat het begrip bruikbare berm moet worden geïnterpreteerd als fysiek bruikbaar. Wie op de berm kan parkeren, mag dat dus. Voor Magda Van Hauwelingen klikt dat als muziek in de oren. “Wij hebben tien keer een boete gekregen omdat onze wagen op de berm voor ons huis geparkeerd stond. Wij hebben die boetes nooit betaald omdat we ervan overtuigd waren dat ze onwettelijk zijn. Er is plaats genoeg op die bermen. Ik ben echt benieuwd naar de reactie van het gemeentebestuur. Wat gaan zij doen met de boetes die wel zijn betaald, vraag ik me af”, aldus Magda Van Hauwelingen.

Schepen voor mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) legt zich neer bij de uitspraak van de rechter. “We wisten dat deze maatregel voor interpretatie vatbaar was. We gaan zo snel mogelijk met het schepencollege overleggen wat er te doen valt. Maar we respecteren de uitspraak van de rechter", zo luidt het.