Gemeente investeert fors in nieuwbouwproject Scouts Jobertus

Op 30 maart 2021, over deze onderwerpen: Jeugd

De Brasschaatse gemeenteraad staat volledig achter de plannen van het nieuwbouwproject van scoutsgroep Jobertus. Het ondersteunt het project met een toelage van maar liefst 250.000 euro en biedt vzw Stille Meeuw, de vereniging van ouders en oud-leiding, een langdurige concessie aan.

vzw Stille Meeuw stelde enkele jaren terug vast dat ook de scoutslokalen van Jobertus de tand des tijds niet kunnen weerstaan … Het verouderde gebouw uit 1965 vertoont scheuren in de muur, lekken in het dak en verzakkingen in de vloer. De lokalen voldoen qua comfort en veiligheid niet meer aan de hedendaagse normen: geen waterzuivering of -recuperatie, geen isolatie, oude mazoutketels … Dit alles zette Jobertus en vzw Stille Meeuw aan om nieuwbouwplannen op te stellen en op zoek te gaan naar financiering.

In de plannen blijft het lokaal van Stille Meeuw behouden en worden de scoutslokalen afgebroken. In de plaats komt een nieuwbouw dat duurzaamheid en veiligheid op de eerste plaats zet. Daarna volgt de heraanleg van het bos en de speelterreinen rond het gebouw.

Aan het project hangt een stevig prijskaartje: 857.000 euro. Na veel denkwerk en onderhandelingen met meerdere partners hebben Stille Meeuw en Jobertus het financieel plan sluitend gekregen. Zowel het Vlaamse FoCl (Fonds Culturele Infrastructuur) als de gemeente Brasschaat zorgen samen voor een bijdrage van 54%. De andere helft van de kosten wordt onder andere gedekt via een win-win lening waarop sponsors en sympathisanten kunnen intekenen, via eigen middelen en door het afsluiten van een lening.

Schepen van jeugd Adinda Van Gerven is terecht fier dat de financiering en de planning rond is. “Met deze ondersteuning onderstrepen we het belang van de continuïteit en de veilige onderdakgarantie van onze jeugdwerking. Ik wil ook graag de betrokkenheid van de jongeren zelf even benadrukken. Het doet iets met je als een jongere je opbelt en zegt dat niet zozeer het uitzicht van het gebouw belangrijk is, wél het voorbestaan van en het onderdak voor de scouts. Met deze goedkeuring geven we zowel aan de oudere als aan de jongere Jobertusgeneratie een aanmoedigend signaal.”

De plannen zijn ambitieus voor een jeugdvereniging. Maar dat mag ook, want Jobertus is met bijna 500 leden één van de grootste scoutsgroepen in Vlaanderen. Bovendien willen ze hun lokalen gaan verhuren en meer ter beschikking stellen aan onder meer de gemeente en andere Brasschaatse verenigingen. Ze zullen er alles aan doen om de bezettingsgraad van hun nieuwe multifunctionele lokalen te optimaliseren.