Geen wereldrecord walsen, wel 2.500 tevreden bezoekers

Op 17 juli 2017, over deze onderwerpen: Brasschaat Klassiek, Burgemeester

De twee avonden Brasschaat Klassiek lokten samen meer dan 2.500 toeschouwers naar het park. Ook al werd het wereldrecord walsen niet verbroken, de commentaren waren na afloop unaniem lovend.

Voor De Tol van de Liefde - Norma & Butterfly revisited daagden er vrijdagavond zo'n vijfhonderd toeschouwers op. Vic De Wachter, die in laatste instantie Stefaan Degand moest vervangen, kweet zich meer dan behoorlijk van zijn taak. “Met die vijfhonderd toeschouwers voor de eerste avond zijn we toch wel tevreden. Het programma was niet zo voor de hand liggend”, zegt woordvoerder Fred In 't Panis.

Zaterdagavond was het Robert Groslot die met zijn orkest het publiek in vervoering bracht. Hij bracht een schitterende playlist met sopraan Liesbet Devos en tenor Stefan Cifolelli in een glansrol. Ook het koor Fine Fleur kon op veel bijval rekenen. Onder de aanwezigen bevonden zich minister Jan Jambon, Antwerps burgemeester Bart De Wever en Kamervoorzitter Siegfried Bracke (allen N-VA).

De kortstondige regen kon het publiek en de sfeer niet deren. Presentator Carl Huybrechts loodste de toeschouwers in zijn stilaan bekende stijl doorheen het programma. Met veel aandacht voor la petite histoire en de nodige humor wist hij het publiek van begin tot einde te boeien. Von Suppé, Sibelius, Puccini, Borodin, Rimsky-Korsakov, Bizet, Lehár, Stolz, Donizetti en Verdi - allen passeerden ze de revue.

In het publiek troffen we drie Mechelaars. Anne-Marie, Monique en Herman zijn er al sinds de eerste editie bij. “Dit is heel mooi, vooral de opener, die ouverture van Von Suppé was schitterend. Soms was het een beetje zwaar, maar dat maakt niet uit. Wij blijven komen. De muziek en de sfeer maken dit uniek”, zegt het trio.

Het jongste gezicht was ongetwijfeld Dagmar Pieters. Zij danst bij dansschool Pivolté in Brasschaat en kwam niet alleen naar de muziek luisteren. “Ik kom ook de tangogroep van Pivolté aanmoedigen. Zij werken mee aan het wereldrecord wals en tango. Daarvoor ben ik nog een beetje te jong”, zegt de bijna 9-jarige Dagmar.

Na anderhalf uur werd de vloer vrijgemaakt voor de wals. Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) zwierde samen met zijn echtgenote over de dansvloer. Vorig jaar werd het vereiste aantal voor een wereldrecord niet bereikt. Om deze keer wel het record te verbreken, dat op naam staat van het Bosnische Tuzla, moesten er meer dan 1.525 koppels een danspasje wagen en zoveel aanwezigen waren er ook dit keer niet. “Maar we treuren niet. We streefden naar kwaliteit op het podium en dat is gelukt”, zegt In 't Panis.