Europese ‘Fit for 55-plan’ brengt concurrentiepositie van Vlaamse bedrijven in het gedrang.

Op 11 juni 2023, over deze onderwerpen: Vlaamse & Europese aangelegenheden, Klimaat

Op zondag 11 juni 2023 kwam Johan Van Overtveldt naar het mooie Brasschaatse kasteel om duiding te geven bij het Europese klimaatbeleid. Het Europese ‘Fit for 55-plan’ behelst een pakket aan maatregelen om de CO2-uitstoot tegen 2030 fors te doen dalen. Op zich een zeer nobel doel met zeer veel goede bedoelingen. Alleen schuilen er heel wat addertjes onder het gras voor ons, Vlamingen, en bij uitbreiding ook voor de Europeanen in het algemeen.

De concurrentiepositie van onze Vlaamse bedrijven komt hiermee namelijk in het gedrang. Wie niet aan de strenge milieunormen kan voldoen, dient hiervoor een emissieheffing te betalen. Bedrijven die deze taksen niet willen of kunnen betalen, gaan failliet of verplaatsen zich naar landen waar er niet zo nauw wordt toegekeken op enige uitstoot.

Ook de koopkracht van de Vlaamse gezinnen wordt aangetast door hogere energierekeningen en stijgende prijzen aan de benzinepomp. Er werd wel een Europees Sociaal Klimaatfonds opgericht dat gezinnen die getroffen worden door de maatregelen, moet ondersteunen. Helaas zullen deze gelden vooral naar andere Europese lidstaten gaan. Vlaanderen mag dus wel bijdragen storten aan dit fonds, maar recupereert weinig voor zijn bewoners. We worden met andere woorden ‘sponsor’ van het Europese klimaatbeleid.
Hoewel onze N-VA-politicus een absolute voorstander is van het principe, huivert hij bij de uitwerking van dit plan. Het Europese klimaatbeleid blijkt nefast uit te draaien voor Vlaamse gezinnen en bedrijven.