Duitsers doen mee aan buurtfeest Jan en Alleman

Op 8 augustus 2015, over deze onderwerpen: Jan & alleman, Verbroedering met Bad Neuenahr Ahrweiler
Jan & Alleman

De derde editie van het Brasschaatse buurtfeest 'Jan en Alleman', op zondag 30 augustus, krijgt dit jaar een internationale uitstraling. Burgemeester Koen Verberck (N-VA) kon zijn Duitse collega van zustergemeente Bad Neuenahr-Ahrweiler immers overtuigen om met een delegatie deel te nemen.

Het idee voor 'Jan en Alleman' ontstond in 2013 bij het aantreden van Jan Jambon (N-VA) als burgemeester van Brasschaat. Koen Verberck, sinds eind vorig jaar waarnemend burgemeester, zet de traditie verder en vormt zondag 30 augustus het groot grasveld, voor de Hemelhoeve, in het gemeentepark om tot strijdperk. Daar zullen alle acht Brasschaatse wijken het tegen elkaar opnemen in verschillende onderdelen. "Onze Duitse zustergemeente zal met een ploeg van ongeveer dertig man deelnemen aan alle onderdelen van het spel."

"Er zijn enkele kleine wijzigingen tegenover de vorige twee jaren", zegt mede-organisator Hendrik De Maeyer. "Omdat de Duitse ploeg komt deelnemen hebben we de wijken Centrum-Noord en Centrum-Zuid samengebracht tot Brasschaat-centrum. Dat geeft ons het even aantal van acht ploegen. Er zijn ook twee nieuwe disciplines, namelijk steltlopen en doeltrappen. Daarnaast besteden we meer aandacht aan de kinderproeven. Bovendien kunnen kinderen die aan alle proeven deelnemen, hun afgestempelde kaart inruilen voor een kinderprijs."

De eerste proeven starten om 12 uur en rond 18 uur is het eindresultaat bekend. De opbrengst gaat naar de kinderafdeling van Klina. Meer info: www.janenalleman.be .

Het Laatste Nieuws - FSE