Discussie over snelheid Hoogboomsesteenweg

Op 4 september 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het gemeentebestuur liet op de grens met Kapellen extra signalisatie aanbrengen op de Hoogboomsesteenweg. De snelheidslimiet blijft zeventig kilometer per uur.

Eens de grens met Kapellen over, moet de automobilist vertragen tot maximaal vijftig kilometer per uur.

"Er is natuurlijk een verschil. Wie Kapellen binnenrijdt, komt in de dorpskern. Het is nogal logisch dat men daar maximaal vijftig kilometer per uur mag rijden", zegt Brasschaats schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA).

"Op Brasschaats grondgebied is de Hoogboomsesteenweg een verbindingsweg en daar is zeventig per uur perfect mogelijk. De extra signalisatie moet de automobilist waarschuwen dat er een bocht aankomt. We zouden ook de snelheid tot vijftig per uur kunnen beperken. Maar we willen de logica respecteren en de automobilist op de hoogte brengen dat er een bocht volgt. En om iedereen op de hoogte te brengen, hebben we de signalisatie in de twee richtingen aangebracht. De ideale oplossing bestaat niet. Maar we hebben het bekeken met een verkeersdeskundige en deze oplossing was de beste. We zouden natuurlijk ook de bocht kunnen rechttrekken, maar dat is nogal drastisch", zo zegt Luc Sevenhans.

"We zijn er ons ook van bewust dat er altijd snelheidsduivels zullen zijn. Het dodelijk ongeluk dat in het voorjaar gebeurde, was te wijten aan een veel te hoge snelheid."

Oppositie

Vanuit de oppositie klinkt wel de vraag naar een aanpassing tot vijftig per uur. "In 2003 heeft Brasschaat op al zijn gemeentewegen zone vijftig ingevoerd. Op de Hoogboomsesteenweg was dat moeilijk omdat, eens de grens met Kapellen over, de snelheid opnieuw zeventig werd", zegt Camilla Decleer van Brasschaat 2012. Decleer was in 2003 zelf schepen van onder meer Verkeersveiligheid.

"Met die maatregel daalde het aantal verkeersslachtoffers. Maar op de Hoogboomsesteenweg is de situatie nu helemaal anders. In Kapellen is de snelheid verlaagd tot vijftig kilometer per uur. Kapellen is ook vragende partij om dat in Brasschaat te doen. Maar ons gemeentebestuur houdt vast aan die zeventig kilometer per uur. Het bestuur geeft hier een totaal fout signaal aan de automobilist. Die wordt nu aangespoord om sneller te gaan rijden. De logica is ver te zoeken", vindt ze.

Ook de andere oppositiepartij Open Vld bracht het punt op de agenda van de gemeenteraad. Myriam Van Honste ving bot met haar vraag om de snelheid op Brasschaats grondgebied net als in Kapellen te verlagen tot maximaal vijftig kilometer per uur.