Coalitie ruziet over bermparkeren

Op 30 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De heisa rond het bermparkeren in Brasschaat bereikt stilaan zijn hoogtepunt. Het rommelt nu ook binnen de coalitie van het gemeentebestuur nadat bekend is geraakt dat enkele bewoners naar de rechter trekken tegen het verbod op bermparkeren. Schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) voelt zich geboycot. "We hadden meer moeten communiceren."

Het is niet altijd peis en vree binnen de coalitie van het Brasschaatse gemeentebestuur. Dat is nu wel duidelijk. "De communicatie met de coalitie in het dossier van het bermparkeren had beter moeten zijn en schepen de Kort had zijn prioriteiten moeten stellen", steekt schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) van wal. Sinds begin dit jaar is parkeren op een berm niet meer toegestaan, maar heel wat inwoners zijn tegen de maatregel. Zo klagen ze over beschadigingen aan hun auto's.

Heraanleg

De gemeente beloofde eerder al de bermen opnieuw aan te leggen, maar dat is nog altijd niet gebeurd. "Iedereen maakt fouten, maar het herstel van de bermen had inderdaad simultaner moeten verlopen", zegt Sevenhans. "Ik betreur dat het zo lang heeft geduurd om de bermen te herstellen. Nu zijn we uiteindelijk begonnen, maar met de wintermaanden is dat ook niet evident. Ik heb het gevoel geboycot te worden."

Volgens Dirk de Kort, schepen van Milieu, Groen & Natuur (CD&V) is er echter geen sprake van een boycot. "We hebben de werken aan de bermen vorig jaar opgesomd tijdens de begrotingsbesprekingen. De lijst van de werken is ook effectief uitgevoerd."

Of Sevenhans zich verraden voelt? "Dat is sterk uitgedrukt, maar het is niet altijd peis en vree. Ik kwam met het parkeerverbod af en heb de Kort zijn planning overhoop gezet. Men moet prioriteiten stellen. Ik geef toe dat ik er serieus moeite voor heb moeten doen om het herstel van de bermen in gang te steken. Zijn prioriteit lag op dat moment bij het snoeien van de laanbomen en zorgen voor nieuwe beplanting. We hadden meer moeten communiceren."

Oppositiepartij Open Vld trekt grote ogen. "Ik val er stijl van achterover dat twee coalitiepartners er over het dossier rond bermparkeren niet uit geraken en dit ten koste van de veiligheid en eigendom van de burger", zegt Open Vld-bestuurslid Yves Heylen.