Buurt haalt slag nu toch thuis

Op 28 maart 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester, Gemeenteraad, Lokale economie

Boze buurtbewoners kwamen gisteren naar de gemeenteraad met een 'hete aardappel', verwijzend naar de burgemeester die een beslissing over Revabo steeds uitstelde. Tot gisteren dus.

Het zandwinnings- en recyclagebedrijf Revabo/Hens moet zijn nevenactiviteiten, waarvoor het bedrijf geen milieuvergunning heeft, onmiddellijk stopzetten van waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). Met die bekendmaking neemt hij voor de buurtbewoners een langverwachte bestuurlijke maatregel.

De milieuvergunning van het bedrijf werd in september vorig jaar door de Raad van State vernietigd en de buurtbewoners haalden dus hun slag thuis. Toch zette het bedrijf haar activiteiten verder. Van Verberck werd dus verwacht dat hij bestuurlijke maatregelen zou nemen. Maar die bleven uit. De burgemeester achtte het gepast het nieuwe ministerieel besluit over de milieuvergunning af te wachten.

Vergunning

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege besliste begin februari geen milieuvergunning af te leveren voor uitbreiding met de verwerking van bouw- en sloopafval voor het bedrijf. Opnieuw werd er dus van Verberck verwacht dat hij bestuurlijke maatregelen zou nemen. Ook toen bleven die uit. Volgens zijn raadsman zou Verberck echter niet bevoegd zijn om bestuurlijke maatregelen te nemen, maar een ministerieel besluit van Joke Schauvliege spreekt dat tegen. Gisteravond maakte Verberck dan toch bekend dat het bedrijf haar nevenactiviteiten onmiddellijk moet stoppen.

Dat Verberck de hete aardappel steeds doorspeelde, stoot de buurtbewoners en de nieuwe liberale beweging Open Brasschaat tegen de borst. Een dertigtal mensen protesteerde dan ook met een symbolische aardappel in de hand. Zij zijn van mening dat Verberck de lastige klus door iemand anders wil laten opknappen omdat hij tot gisteren geen bestuurlijke maatregelen wou nemen. Zij vechten namelijk al jaren tegen het bedrijf. Toch is nog niet iedereen tevreden. "De hete aardappel is al zo vaak doorgeschoven dat het puree is geworden", zegt Yves Heylen van Open Brasschaat. "Het is een schande dat buurtbewoners nog steeds in de kou staan. De machines ratelden gisteren nog steeds."

Beroep

Revabo kan nu nog beroep aantekenen tegen de bestuurlijke maatregel. "Indien er een misdrijf wordt vastgesteld zal er een proces verbaal opgesteld worden door de politie of de ambtenaar en kunnen er verdere handhavingsmaatregelen genomen worden", zegt Verberck.

Het Laatste Nieuws - Kelly Coucheir