Brasschaatse tripel nu ook in kaasvorm

Op 12 december 2014, over deze onderwerpen: Lokale economie, Toerisme

Hobbybrouwerij D'Oude Caert pakt samen met kaaswinkel Lourdon uit met een nieuwigheid die Brasschaat verder op de culinaire kaart zet. Hun eerste bier, de tripel, is verwerkt in een kaas. Die is exclusief te verkrijgen bij Lourdon. De reacties zaterdag bij de proeverij waren alvast veelbelovend.

De drie vrienden Tim Verdijck (30), Denis Vinken (32) en Kane Janssens (33) startten anderhalf jaar geleden met het brouwen van hun Tripel D'Oude Caert. Recent kwam daar ook nog de Tripel Hop bij. Maar sinds dit weekend heeft Brasschaat er nog een nieuwe lekkernij bij: een kaas op basis van de Tripel D'Oude Caert.

Spontaan gegroeid

"Het is eigenlijk spontaan gegroeid", vertelt Kane Janssens. "We verkochten ons bier al bij Lourdon en zo zijn we over de kaas aan de praat geraakt." Anja Faes van Lourdon zag het meteen zitten en vond een kaasmakerij in Oost-Vlaanderen. "Het is een kaas van het type abdijkaas", vertelt Anja. "De kaas is 24 uren gewassen in een bad van de tripel en daarna hebben we hem vijf maanden laten rijpen. We hadden hem al eerder geproefd, maar dan kwam het bier niet tot zijn recht." Voor Anja is het de tweede keer dat ze met een exclusieve bierkaas kan uitpakken. Enkele jaren geleden lanceerde de ze een kaas op basis van Kapittelbier.

De kaas kon afgelopen weekend voor de eerste keer geproefd worden door het grote publiek. Uiteraard was ook waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) van de partij. "Het bier kende ik al, maar de kaas mag er ook echt zijn", lacht de burgervader. "Hij smaakt goed af. En voor ons als gemeente is het altijd leuk dat jongen ondernemers zoiets doen. Het zet Brasschaat toch extra op de kaart. En het is ideaal om gasten zo'n streekproduct als relatiegeschenk te geven." Ook andere aanwezigen kwamen een stukje proeven.

Tripel uitverkocht

Kane Janssens en Denis Vinken genoten van de positieve commentaren. Ondertussen kijken ze ook al naar de toekomst, want hun twee huidige bieren doen het goed. "We zitten nu toch al een 280 hectoliter", zegt Kane. Dat is vergelijkbaar met bijna 85.000 bierflesjes van 33 centiliter. "Onze tripel hop was meteen uitverkocht. Daarvoor is het nu wachten op het nieuwe brouwsel dat normaal in december klaar is. We zouden nu ook nog graag een iets lichter bier brouwen, maar daar moeten we ook de tijd voor hebben. We hebben ook nog ons sociaal leven, he (lacht). Voorlopig blijven we wel het bier ontwikkelen vanuit het tuinhuis bij Kane en trekken we daarna naar een professionele brouwerij. De ultieme droom is uiteraard een eigen brouwerij, maar zo ver zijn we zeker nog niet."