Brasschaat sluit zich aan bij #NationaleNaaiActie

Op 30 april 2020
Mondmaskers

In België start deze week de #NationaleNaaiActie die heel het land moet mobiliseren om zelf mondmaskers te maken. Ook Brasschaat heeft zich daarbij aangesloten om de zo vele burgerinitiatieven te stroomlijnen. “Door een mondmasker te dragen bescherm je jezelf en je beschermt een ander”, zegt schepen voor sociale zaken Karina Hans.

Binnenkort worden de coronamaatregelen stelselmatig afgebouwd. Binnen die exitstrategie wil de federale overheid inzetten op het zelf maken van stoffen mondmaskers. Om ons land klaar te stomen voor 4 mei roepen maakjemondmasker.be en Impactdays.co nu heel België op om massaal mondmaskers te maken tijdens de #NationaleNaaiActie. Ook het gemeentebestuur van Brasschaat heeft zich daarbij aangesloten.

Steun aan eigen verenigingen

“Wij willen in Brasschaat de handen in elkaar slaan om burgers aan een handgemaakt stoffen masker te helpen. Er komen in onze gemeente vier inzamel- en afhaalpunten: de drie lokale dienstencentra en het gemeenthuis. Bij het binnenbrengen van 100 mondmaskers krijgt een door de schenker aangeduide vereniging in Brasschaat 50 euro. Zo steunen we onze eigen verenigingen die door de coronacrisis geen activiteiten kunnen organiseren en met financiële tekorten zitten”, zegt schepen Hans.

Maskers of materialen om ze te maken kunnen vanaf vandaag binnengebracht worden. Het afhalen kan afhankelijk van de beschikbaarheid en de voorrang die er dan gegeven wordt. Vanaf 4 mei kunnen personen die met het openbaar vervoer naar hun werk moeten een masker komen halen (zolang de voorraad strekt). Vanaf 18 mei mogen de andere burgers die nog niet in het bezit zijn van een masker er eentje komen halen. De maskers kunnen niet opgestuurd worden.

Mondmaskers zullen in de exitstrategie verplicht worden op het openbaar vervoer, enkel vanaf 12 jaar en wanneer de social standing niet kan verzekerd worden. “De eerste burgers die zullen bediend worden zijn diegene die met het openbaar vervoer moeten gaan werken”, vervolgt schepen Hans. “Na half mei willen we de rest van de burgers kunnen bedienen. Vanuit de federale overheid komt er nog een masker en twee filters per burger en op provinciaal vlak wordt er nog een openbare aanbesteding gedaan.”

“Uit ervaring met onze inzamelactie van de laptops weten we dat er in Brasschaat een zeer groot engagement leeft en op deze solidariteit en verbondenheid daar rekenen we op met deze mooie actie. We vragen dan ook aan de burgers die reeds in het bezit zijn van mondmaskers voorrang te geven aan de meest behoeftigen.”

Doel is om heel België te voorzien met zelfgemaakte mondmaskers die kan je doneren via officiële inzamelpunten die ze hierna verdelen op basis van de exitstrategie. Dit kan bij meer dan 300 inzamelpunten. Ontdek er een in je buurt via maakjemondmasker.be/doneren.

Mondmasker verlaagt besmettingsgevaar

De mondmaskers die burgers zelf kunnen maken, zijn bedoeld om op straat te gebruiken en de kans op overdracht van het virus nog eens extra te verminderen. Zoals ook gecommuniceerd door de federale overheid en de virologen, zijn sjaals en andere stoffen voor de mond en neus daarbij ook al nuttig.

Een mondmasker geeft nooit 100% bescherming, maar verlaagt de kans op besmetting indien ook de andere maatregelen (oa. voldoende afstand houden en goede handhygiëne) in acht worden genomen.

Hoe doe jij mee?

1. Ga naar maakjemondmasker.be en download het patroon en werkwijze.
  2. Ga aan de slag met de juiste materialen en neem de hygiënische maatregelen in acht.
  3. Geen naaitalent? Naast mondmaskers kunnen ook stoffen en linten gedoneerd worden bij officiële inzamelpunten. Een overzicht vind je hier: maakjemondmasker.be/doneren.
  4. Share je creaties, inspireer en motiveer mee op sociale media via #MaakJeMondmasker #NationaleNaaiActie

Het initiatief #NationaleNaaiActie werd afgestemd met FOD Volksgezondheid en kreeg de zegen van Virologen Marc Van Ranst en Steven Van Gucht. Ook het Vlaamse Kruis, de Katholieke Kerk van België, Scouts & Gidsen Vlaanderen, Femma, Ferm en meer dan 300 steden en buurtcentra ondersteunen de actie. Meer dan 50.000 vrijwilligers staan startklaar en Lieven Scheire heeft zich geëngageerd als gezicht van de campagne.

Inzamelpunten in Brasschaat:

LDC Vesalius