Brasschaat gaat voluit voor duurzaam tijdens de Week van de Mobiliteit

Op 21 september 2020
VIB

Op 16 september start de week van de mobiliteit. De gemeente Brasschaat legt dit jaar de focus op duurzaam verplaatsingsgedrag. In Brasschaat zitten we van 16 september tot 22 september niet stil. Verschillende acties staan op stapel: van de lancering van het nieuwe VIB campagnejaar, het uitdelen van een duurzaam fietsontbijt, een voorstelling van de digitale fietsroutekaart Route2School tot een nieuwe fietsroute langs duurzame Brasschaatse projecten.

Tijdens deze week van de (duurzame) mobiliteit maken ook alle VIB’s* kans op een gratis abonnement van Partago (elektrisch deelwagen systeem) en een mooie fietstas gevuld met lokale producten. Want tenslotte zijn we allemaal VIB’s. *Very Important Brasschatenaar, Verkeersveilig In Brasschaat

De VIB*campagne kwam in 2019 tot stand dankzij een nauwe samenwerking tussen de gemeente en de lokale politie Brasschaat en is uniek in Vlaanderen.

We nemen je graag mee op pad tijdens de verschillende acties.

Met deze campagneslogans pakken drie Brasschaatse schoolkinderen het hinderlijk parkeren aan schoolomgevingen aan. Asociaal parkeergedrag is immers één van de meest voorkomende mobiliteitsknelpunten van onze inwoners. De nieuwe VIB*campagne laat een gans schooljaar Brasschatenaren nadenken over veilig parkeergedrag. Daarnaast moedigt VIB* duurzame verplaatsingen in onze gemeente aan want met de fiets parkeer je wel veilig én vlak vóór de deur.

16/09: lancering VIB-campagne

Op woensdag 16 september om 8 uur geven onze enthousiaste VIB-zebra’s het startschot van de jaarcampagne aan de gemeentelijke én vrije basisscholen in de Middelkaart. Johan Kalifa Bals, een Very Important Brasschatenaar en bekend van o.a. De Buurtpolitie, kruipt voor deze gelegenheid in een zebrapak. Hij zal samen met grote en kleine zebra’s de schoolgaande kinderen trakteren op een leuke fluohanger om aan de boekentas of jas te hangen. De zebra’s geven automobilisten een complimentje als ze zich aan de zone 30 houden en waaien hevig in het rond als een ouder zich foutparkeert. Tegelijk sensibiliseren ze ouders om niet vóór garagepoorten te parkeren met de “Ik ga akkoord” sticker.

Het idee van de zebra’s keken we af van onze stedenbandpartner, Tarija. Sinds 2004 heeft de gemeente Brasschaat een nauwe samenwerking met deze Boliviaanse stad.

In 2001 introduceerde de Boliviaanse stad La Paz het zebra-project. Niet veel later sprong Tarija op de trein. Doordat veel mensen van het platteland naar de stad verhuisden, groeide de bevolking in Tarija explosief. Het aantal auto’s nam toe en de combinatie van veel auto's, weinig ruimte en hordes voetgangers zorgde voor chaotische, soms gevaarlijke verkeerssituaties. De Zebra-campagne moest op een speelse manier burgers informeren over verkeersveiligheid.

17/09: Fietsontbijt

Donderdag 17 september is het Europese autovrije dag. We trakteren de fietsers op een lekker ontbijt: eerlijk, lokaal en biologisch. Vanaf 07:30 vatten we post aan de drukke fietsverbinding op de Bredabaan ter hoogte van het kruispunt met de Augustijnslei.

donderdag 17/09, 07:30, kruispunt Bredabaan met Augustijnslei

18/09: Route2School: digitale schoolroutekaart

Bekijk verkeersveiligheid door de ogen van leerlingen! Dat is het motto van Route2School.

In 2019 hielden we een grootste digitale bevraging bij ouders, leerlingen en leerkrachten over de mobiliteitsknelpunten op weg naar school. Daarbij konden ook de schoolroutes aangeduid worden. De gemeente ontving ruim 200 meldingen vanuit 20 verschillende Brasschaatse scholen. Samen met politie verwerkten we deze meldingen 1 voor 1 en brachten we de veiligste routes naar school in kaart. Intussen zijn verschillende van deze knelpunten opgelost.

Op vrijdag 18 september lanceren we de digitale schoolroutekaart en fietsen we een veilige fietsroute in. We doen dit niet alleen maar met de 6de-jaars van GIBO Mariaburg. We verzamelen om 08:00 aan voetbalclub Excelsior in de Zwemdoklei en fietsen samen veilig naar school. Fiets gerust mee!

Aan de schoolpoort delen medeleerlingen fluorescerende hangers uit om aan de boekentas of jas te hangen. Aansluitend is er een persvoorstelling in de refter van GIBO Mariaburg voor de 6de-jaars, directies van andere scholen en de pers.

We vullen de fietstas met lokale producten. Winnen doe je door een selfie te maken op een duurzaam vervoersmiddel. Deel je foto met #DuurzaamBrasschaat en wie weet ben jij wel één van de drie gelukkigen.

Lever je nummerplaat in bij het DIV en win een Partago deelwagenabonnement ter waarde van €250 en een rijtegoed van €300. We verloten 3 abonnementen en hopen op deze manier twijfelende inwoners te overhalen om mee te stappen in het elektrisch deelwagensysteem.

Eco-cycloroute

Deze nieuwe fietsroute doorheen Brasschaat is een ware ontdekkingstocht langsheen duurzame initiatieven. Je leert plekken kennen waar men actief inzet op het behoud van Brasschaatse fauna en flora en waar je (h)eerlijke lokale producten kan proeven. Deze fietsroute bedraagt 30km en is geschikt voor het hele gezin.

De fietsroutekaart wordt uitgedeeld met het fietsontbijt en is vanaf 19 september beschikbaar bij het Infopunt Toerisme.

Extra rijtegoed Mobit

Het deelfietsensysteem van Mobit trakteert je op zondag 20 september op een gratis rit. Voor elke rit die je die dag maakt, krijg je een coupon voor een gratis rit tot 20 minuten.

In de week van 28 september tot en met 4 oktober is Mobit gratis voor elke stad of gemeente waar ze tijdens de Week van de Mobiliteit een stijging van minstens 15% in het aantal ritten registreerden.