“Begrijpen ongerustheid, maar informatie is fout”

Op 13 maart 2019, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Sport

De nieuwe schietstand op het Groot Schietveld voor schietclub De Zwarte Duif uit Brasschaat lokt heel wat protest uit. “Door onwetendheid en verkeerde informatie”, stelt Luc Sevenhans, schutter en voormalig N-VA-schepen in Brasschaat. Hij toonde ons de plek waar de schietstand zou komen.

Bewoners uit Brecht en Gooreind en Natuurpunt staan op hun achterste poten. De schietstand komt op Brechts grondgebied (Kreolienstraat) en vlak bij de Arthur Boelstraat in Gooreind. Met een petitie werden al honderden handtekeningen verzameld, en er zijn bezwaren ingediend. Het openbaar onderzoek is deze week afgelopen. De schutters van De Zwarte Duif hebben begrip voor de ongerustheid, maar wijten dit aan een gebrek aan informatie of foute informatie.

“Tot vijftien jaar geleden waren op het Groot Schietveld al twee kleiduifschietstanden. Toen Vlarem II kwam, moesten ze verdwijnen. Die stonden dichter bij de bewoning dan deze nu. Sinds november 2015 zijn we voor deze nieuwe schietstand in gesprek met onder meer Defensie, het Agentschap voor Natuur en Bos, Sport Vlaanderen, de schietfederatie VSK, milieudeskundigen en landmeters”, benadrukt Sevenhans. Hieruit is een zogenaamde 187 pagina's dikke 'passende beoordeling' voortgekomen. Daarin wordt onder meer de impact op het geluid, de natuur, de veiligheid en de behoefte aan een schietstand behandeld. Op basis daarvan konden we de vergunning aanvragen.”

De Zwarte Duif vraagt een concessie voor 3 hectare. “Dat is 0,2% van de totale oppervlakte (1.600 hectare, red.). Op 4 maart hebben we omwonenden uitgenodigd op een schietsimulatie. Hierbij waren ook twee gerechtsdeurwaarders aanwezig. Er is gebleken dat er geen geluidsoverlast is. Het dichtstbijzijnde huis staat op 505 meter afstand. De eerste boerderij in Overbroek ligt zelfs op 1,8 kilometer afstand en Coda Hospice op 1,2 kilometer.”

De geruchten dat er ook een brasserie zou komen, wijst de club meteen van de hand. “Het gebied is niet voor iedereen toegankelijk. Het is al sinds 1890 actief als schietveld. Ook DOVO laat hier bommen tot ontploffing komen. Hierdoor is de bodem ook te verontreinigd en is er dus nog nauwelijks fauna en flora.”

De desbetreffende 3 hectare behoort dan ook niet tot de Europese Habitatrichtlijn. De adders en vogels zitten in andere delen van het Groot Schietveld.

De Zwarte Duif wil graag de misvattingen de wereld uit en de omwonenden geruststellen. Iedereen is vrijdag welkom op een infomoment, om 14u aan de ingang van Artilleriestand 3000, via de Arthur Boelstraat in Gooreind. Morgen is er vanaf 19u een protestactie aan het GC Jan vander Noot in Brecht in de Mudaeusstraat, vlak voor de gemeenteraad.