Asielzoekers op lange termijn in munitiedepot?

Op 6 oktober 2015, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden

Minister van Binnenlandse Zaken en Brasschaats gemeenteraadslid Jan Jambon (N-VA) liet dit weekend weten dat Brasschaat niet achter mag blijven in het opvangen van asielzoekers.

Jambon had het munitiedepot als mogelijke locatie voor ogen. Volgens schepen van Militaire Aangelegenheden Luc Sevenhans (N-VA) behoort dat inderdaad tot de mogelijkheden. "Maar ik zie dat toch eerder op lange termijn. Vooraleer daar asielzoekers kunnen worden opgevangen, dienen er heel wat aanpassingen aan dat gebouw te gebeuren. Het munitiedepot bevindt zich voorbij Perron Noord en de zogenaamde loskade richting Kapellen", zegt Sevenhans.

Perron Noord

Een andere mogelijkheid is een van de gebouwen van Perron Noord. "Ook daar zijn natuurlijk aanpassingen nodig, maar die gebouwen zijn wel in goede staat. Anderzijds heeft de gemeente die gebouwen net van de militairen overgenomen. Daar vindt nu sociale economie plaats met onder meer een brasserie die wordt uitgebaat door mensen met een beperking. Tot nu toe is er bij het gemeentebestuur nog geen vraag binnengekomen over die locatie. De mensen van Fedasil zijn in Brasschaat wel mogelijkheden komen bekijken. Zo is er ook sprake van de civiele bescherming op de hoek van de Pauwelslei en de Miksebaan", zegt Luc Sevenhans nog.