Vrees voor tekort aan parkeerplaatsen door nieuwbouwproject

Op 27 februari 2014

De nieuwbouw die op de tijdelijke parking komt, bestaat uit 37 appartementen.

"Op de gelijkvloerse verdieping komt een commerciële ruimte van 130 vierkante meter. De ondergrondse parking bestaat uit twee verdiepingen en zal in totaal 57 wagens kunnen herbergen voor 37 appartementen. De norm is anderhalve parkeerplaats per appartement.

Er komen terrassen aan de voor- en achterkant.

We hebben er de nadruk op gelegd dat de hoogste terrassen een groen accent krijgen. De woningen op de gelijkvloerse verdieping zullen over een tuintje beschikken en aan de straatkant komen geen slaapkamers zodat het geheel toch een levendige indruk zal geven", zegt schepen voor Ruimtelijke Ordening Philip Cools (N-VA). "We zijn zeer tevreden met het ontwerp dat werd ingediend. We hebben het overal afgetoetst en kregen steeds goedkeuring.

Het openbaar onderzoek loopt nog. Dan zal het schepencollege een bouwvergunning moeten afleveren zodat ten vroegste in het najaar van 2014 de bouwwerkzaamheden kunnen beginnen", voegt de schepen er nog aan toe.

Het Brasschaatse gemeentebestuur had vroeger de intentie op die locatie een podiumzaal te bouwen, eventueel gekoppeld aan een nieuw administratief centrum. Die plannen zijn intussen veranderd.

Er komt een nieuw administratief centrum op de locatie waar nu nog de voormalige drukkerij de Bièvre staat. Die gaat tegen de vlakte en op die site komt een nieuw administratief centrum dat klaar moet zijn in 2017.

Alternatieven Als de tijdelijke parking aan de Oude Baan verdwijnt, wordt gevreesd dat er een tekort aan parkeerplaatsen zal ontstaan. Daarom wil het gemeentebestuur alternatieven onderzoeken.

"Wij zouden het aantal parkeerplaatsen in het centrum van de gemeente graag op hetzelfde niveau houden. We wisten natuurlijk wel dat die parking aan de Oude Baan tijdelijk is. Daarom bekijken we nu de mogelijkheid om parkeerplaatsen te creëren op het stukje groen tussen de Hemelakkers en de Oude Baan ter hoogte van horecazaak Xcelsior. Dan wel met het behoud van de bomen die er nu staan. Eens de voormalige drukkerij de Bièvre is afgebroken, hebben we daar opnieuw een tijdelijke parking", zegt schepen voor Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA).

Oppositiepartij Open Vld vraagt een globale en duurzame visie op het parkeerbeleid in het centrum van Brasschaat. "Er is nood aan duurzame oplossingen om de parkeercapaciteit in het centrum te garanderen.

Dat is niet alleen nodig voor onze middenstand, maar bijvoorbeeld ook voor dansschool Pivolté", zegt Barbara Ophoff (Open Vld). Ze verwijst naar de dansschool aan de Oude Baan die meer dan 1000 leerlingen heeft.