Vereniging helpt u aan onbetaalde job

Op 6 oktober 2014

"Tot nu toe werkten wij vooral samen met Ludentia en de vzw Op Maat die zinvolle vrijetijdsbesteding bezorgen aan mensen met een handicap", zegt Nadia Verwilt van Vonak.

"Maar we hebben nu een overeenkomst met de gemeente Brasschaat met als doel ook voor de gemeente als draaischijf van vrijwilligers te fungeren. Er zijn veel mensen in Brasschaat die vrijwilligerswerk willen doen en dan is het natuurlijk jammer als zij dat niet in de eigen gemeente kunnen doen. Daarom gaan wij op zoek naar een geschikte job.

Bij de gemeente kan dat bijvoorbeeld bij de cultuurdienst zijn. Er zijn mogelijkheden genoeg, denk maar aan kaartjes scheuren bij concerten. Ook in de bibliotheek is er werk te verrichten", vervolgt Nadia.

"Het is uiteraard niet de bedoeling in concurrentie te gaan met bestaande betrekkingen. Daarom richten we ons niet op het OCMW of het Klina-ziekenhuis. We werken wel inclusief, dat houdt in dat mensen met een handicap ook als vrijwilliger aan de slag kunnen gaan. We horen wel eens van mensen dat zij geen tijd hebben voor vrijwilligerswerk, maar dat is toch zeer relatief.

Wie zijn of haar kinderen naar school brengt, kan in die school toch even blijven om er te helpen. Wie naar een concert of optreden gaat, kan vooraf toch mee kaartjes scheuren", voegt Nadia Verwilt er nog aan toe.

Nadia Verwilt en Jana Van Apers hebben een hele kar in elkaar gestoken waarmee zij in Brasschaat zullen rondtrekken tijdens allerlei evenementen.

"In onze kar vinden de mensen alle mogelijke informatie over het aanbod aan vrijwilligerswerk in Brasschaat. We kunnen de kandidaat-vrijwilligers ook helpen bij het zoeken naar vorming. Het is best mogelijk dat men eerst een opleiding volgt om het vrijwilligerswerk te kunnen aanvatten."

Brasschaats schepen van Cultuur en Gezin Karina Hans (N-VA) is blij met dit initiatief. "Er is bij de gemeente wel wat werk dat door vrijwilligers kan worden verricht. Onze gemeente heeft een mooie traditie op dit vlak. Bovendien kan aan deze mensen dan ook een vrijwilligersverzekering worden aangeboden."

Het vrijwilligerswerk in Brasschaat kreeg een stevige stimulans door de inzet van Jef Cavens. Hij zorgde ervoor dat de Brasschatenaar zich verdienstelijk begon te maken in de welzijns- en gezondheidssector.

www.vonak.be