Spitsstroken moeten mobiliteit verbeteren

Op 25 januari 2014

De inwoners van Brasschaat buizen het parkeerbeleid van de gemeente. Slechts 46 procent van de respondenten vindt dat er voldoende parkeergelegenheid is. Ook de verkeersdoorstroming zou veel beter moeten. ‘Bij de heraanleg van het eerste deel van de Bredabaan opteerde men om een vrije busbaan aan te leggen. Daardoor ging een rijvak verloren. Dat zorgt voor meer file ‘s ochtends om Brasschaat te verlaten en 's avonds om onze gemeente terug binnen te rijden’, beseft Jambon.

Uit rapporten van De Lijn blijkt dat de bussen tijdens de spits geen tijdswinst halen tegenover vroeger toen er geen vrije baan was. ‘We spelen met het idee om hier een soort spitsstrook in te voeren, zodat die vrije rijbaan ook op bepaalde momenten van de dag door het gewone verkeer kan gebruikt worden,’ zegt Jan. Aangezien de Bredabaan een gewestweg is, moet de burgemeester dit wel vragen aan de Vlaamse overheid. ‘Een nieuw parkeerbeleid met zones voor kort en lang parkeren is in de maak’, voegt hij nog toe aan de beloofde maatregelen.

Betaalbare woningen

Voor jonge gezinnen in Brasschaat blijft huisvesting hét pijnpunt. Een betaalbare woning vinden in Brasschaat is een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Slechts 22 procent van de respondenten is tevreden over het aanbod.

‘Samen met de intercommunales voor sociale woningbouw bekijken we wat mogelijk is’, aldus Jambon. ‘We zetten in op renovatie en herbestemming van oude wijken, zoals de wijk Kaart. We voorzien daar een nieuwbouwproject met scholen en assistentiewoningen. De oudere inwoners van de Kaart kunnen naar daar verhuizen. In hun woningen kunnen dan jonge gezinnen intrekken, die dan ook meteen een school in de buurt vinden.’

20140125 spitsstroken