Schoten is uitgeschaatst

Op 28 oktober 2014

De hoge kostprijs en de vele energie die nodig is, doen de ijsbaan de das om.

Schoten Schaatst was de allitererende slogan waarmee Brasschatenaar Philip Wauters en zijn evenementenbureau Proactio samen met De Riddershoeve vorige winter mensen naar het gemeentepark wilden lokken. Daar stond de kleine piste twee maanden lang opgesteld en uiteindelijk kwamen er 9000 mensen rondjes draaien onder de Valkentoren.

Niet slecht voor een eerste jaar, maar toch onvoldoende om uit de kosten te geraken.

"We hadden de pech dat vorige winter erg zacht was. Achteraf bekeken was de periode in Schoten ook veel te lang. De gemeente had wel sympathie voor onze schaatspiste, maar besloot niet mee te investeren", licht Philip Wauters de beslissing toe om in Schoten niet langer een piste op te stellen. "Wij en De Riddershoeve scheurden flink onze broek aan dit avontuur. We keken na die eerste editie, die overigens wel goede reacties opleverde, aan tegen een verlies van 20.000 euro. Je begrijpt dat we dit zonder bijkomende steun niet nog eens konden riskeren."

Politiek relletje

In Wommelgem, waar vorige winter eveneens voor het eerst geschaatst kon worden dankzij Proactio, kreeg Philip Wauters wel steun van het gemeentebestuur. Dat nam de water- en stroomkosten voor haar rekening. Er leek een vervolg aan te komen, maar onlangs besloot het Wommelgemse schepencollege af te zien van verdere samenwerking.

Er komt dus ook geen piste meer in Wommelgem, al leidde dat tot een politiek relletje tussen burgemeester Frank Gys (N-VA) en zijn schepen Koen Baert (Gemeentebelangen), die het winterdorp nog genegen is.

In het gemeentehuis van Wommelgem werden, buiten de hoge stroomfactuur, ook vragen gesteld bij de voorbeeldfunctie van de gemeente in tijden dat heel wat inwoners dreigen afgeschakeld te worden wegens een nationaal stroomtekort. "Ik heb de beslissing van Wommelgem maar via via moeten vernemen", reageert Philip Wauters ontgoocheld. "Vorig jaar trok het evenement daar 20.000 bezoekers en 7000 schaatsers. Het zal voor mij een kalme winter worden, al heb ik de handen meer dan vol met pilootgemeente Brasschaat, waar deze winter gelukkig nog wel geschaatst wordt, met hetzelfde engagement van de gemeente."

Ook in Kontich kan gewoon geschaatst blijven worden. Burgemeester Erik Jacobs (N-VA) zegt dat de ijspiste wel lichtjes wordt 'gedraaid'.

Vorig jaar lag ze met punt op de Antwerpsesteenweg, wat gevaarlijk was. Nu wordt er ruimte gemaakt, zodat ze perfect tussen het oude en het nieuwe gemeentehuis kan liggen.

Noodgenerator

Op 19 november start het team van Philip Wauters met de opbouw van het Brasschaatse Winterdorp, dat op dezelfde locatie komt als de vorige jaren, maar mogelijk nog groter zal zijn. De ijsbaan en de omliggende chalets blijven vijf weken staan, tot 4 januari. We hopen dat opnieuw 14.000 schaatsers en 50.000 bezoekers komen naar ons winterdorp."

De gemeente Brasschaat zal ook dit jaar de kosten van water en elektriciteit op zich nemen. Koen Verberck (N-VA), kersvers waarnemend burgemeester van Brasschaat, staat volledig achter de beslissing van het schepencollege. "Ons Winterdorp is een ontmoetingsplaats voor heel wat inwoners", verklaart Verberck.

"Ik weet natuurlijk dat er een afschakelplan is voor de stroom, maar de organisator is voorbereid. Hij heeft een noodgenerator op stookolie en wanneer de ijsbaan moet dichtvriezen en dus de meeste energie nodig heeft."

De nieuwe burgemeester van Brasschaat is dan wel leerkracht lichamelijke opvoeding, de kans dat je hem deze winter zelf rondjes ziet draaien op het ijs, is gering. "Ik slaag erin om recht te blijven, maar daarmee is alles gezegd", lacht hij.