Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos wordt G-sportcentrum

Op 15 december 2015, over deze onderwerpen: Sport, Sport & vrije tijd
G-sport

De provincieraad van Antwerpen keurde op 10 december de plannen goed om het provinciaal sportcentrum Peerdsbos uit te bouwen tot G-sportcentrum. Nu deze beslissing genomen is, kunnen de werken in het voorjaar van 2016 van start gaan.

Gedeputeerde voor sport Bruno Peeters is tevreden met de goedkeuring: “De provincie Antwerpen richt zich sinds 2013 vol op G-sport, sport voor personen met een handicap. Met de uitbouw van het Peerdsbos kunnen we als provincie vanaf 2017 plek bieden waar G-atleten kunnen genieten van aangepaste infrastructuur. Dankzij een Vlaamse subsidie van 1.377.000 euro kunnen we ambitieus zijn en heel het sportcentrum onder handen nemen.”

De plannen voor het G-sportcentrum zijn uitgebreid en ambitieus. Het wordt toegankelijk met aangepaste kleedkamers, sanitaire voorzieningen, extra parkeerfaciliteiten en testruimtes. Daarbovenop komen aangepaste visuele signalisatie, bredere gangen en deuren en andere maatregelen op het vlak van toegankelijkheid.

We willen het Peerdsbos daarbovenop ook op de kaart zetten als expertisecentrum.”, legt gedeputeerde Peeters uit. “Enerzijds willen we voorrang geven aan het buitengewoon onderwijs, dagcentra, instellingen en G-sportclubs. Anderzijds willen we plaats bieden aan orthopedagogen, leerkrachten, kinesisten en andere doelgroepen die bezig zijn met G-sport om stages, bijscholingen en andere te organiseren. Iedereen kan hier terecht om mee te werken aan meer sportieve kansen voor personen met een handicap in onze provincie. Ook onze eigen provinciale experten zullen opereren vanuit het Peerdsbos. Uiteraard blijft het sportcentrum ook toegankelijk voor andere sportclubs, maar ons belangrijkste doelpubliek zijn wel de G-atleten.”

Fasering van de werken

De start van de werken is voorzien voor het voorjaar 2016 en zullen in vier fases lopen tot het najaar van 2017.

• Fase 1 (mei-augustus 2016)
    Aanleg werfzone, afbraak tennisvelden en heroriëntering kunstgrasveld
  • Fase 2 (augustus 2016-juni 2017)
    Bouw van een nieuwbouw aan de sporthal met cafetaria en G-sportzaal, kleedkamers, EHBO-lokaal, sanitair en de uitleendienst voor G-sportmateriaal
  • Fase 3 (augustus-november 2017)
    Afbraak bestaande gebouw en aanleg van een verbinding tussen de huidige sporthal en de nieuwbouw
  • Fase 4 (oktober-december 2017)
    Uitbreiding van de parking met parkeerplaatsen voor personen met een handicap

Het einde van de werken is voorzien tegen de start van het seizoen 2017-2018.