Opvolging Jan Jambon nog onzeker

Op 10 oktober 2014

Zelfs nu het vast staat dat de Zweedse coalitie een federale regering zal vormen en dat Jan Jambon minister wordt, blijft de situatie in Brasschaat een groot vraagteken. Niet alleen de inwoners, maar ook zeker de politici zijn zenuwachtig en willen meer duidelijkheid. Huidig burgemeester Jan Jambon wil echter niet op de zaken vooruit lopen en zal pas een opvolger voordragen na zijn eedaflegging komende zaterdag. "We willen het vel van de beer niet verkopen alvorens hij geschoten is", zegt N-VA voorzitter Sven Van Dongen. "Jan is daar heel correct in en hij heeft veel moeten doen om het regeerakkoord rond te krijgen. Er is nog geen tijd geweest om de situatie in Brasschaat te bespreken. Nu zijn er andere prioriteiten." Verschillende kandidaten voor de sjerp zijn wel een eigen campagne gestart binnen de partij, wat voor onderlinge wrevel zou kunnen zorgen. "Wij blijven goed besturen, dat is het belangrijkste. Jan slaagt erin om ondanks de drukke agenda nog aanwezig te zijn op belangrijke vergaderingen en hij wordt door onze schepenen gesteund. Uiteraard is er ook zenuwachtigheid en zijn verschillende kandidaat-burgemeesters aan het lobbyen geslagen. Dat vind ik een normale en gezonde politieke ambitie", klinkt het. Anderen zijn de onduidelijkheid die ondertussen al maanden aansleept wel grondig beu. "Het maakt besturen moeilijk. Eigenlijk zou er een interim-burgemeester aangesteld moeten worden met voldoende macht om dergelijke beslissingen te nemen. Daarnaast zijn we zelf die onduidelijkheid ook beu. Mensen vragen ons constant wat er staat te gebeuren en we weten het gewoon niet", klinkt het elders. De lokale partijvoorzitter hoopt dit weekend, na de eedaflegging, met Jambon samen te zitten en een aantal kandidaten naar voor te schuiven. Uiteindelijk zal het lokale partijbestuur beslissen wie de sjerp overneemt. Wanneer deze beslissing valt, is eveneens onduidelijk.