N-VA wil sneeuwstraten voor jongeren tijdens de winter

Op 24 oktober 2013

In de parkgemeente worden er iedere zomer een aantal straten omgetoverd tot speelstraat. Dat aantal groeit met de jaren. Deze straten worden dan voor een bepaalde periode afgesloten voor doorgaand verkeer en de kinderen zijn baas.

Voor Koen Verberck mag dat ook tijdens de winter het geval zijn. "Het lijkt ons een leuk idee om bij sneeuwval enkele plaatsen in de gemeente te selecteren waar we de auto's kunnen bannen. Dat kunnen doodlopende straten zijn of gedeeltes van straten waar dit geen hinder oplevert. Uiteraard moet er in eerste instantie voor gezorgd worden dat de trottoirs sneeuwvrij worden gemaakt", zegt het N-VA-gemeenteraadslid.

Verberck kreeg kritiek van Myriam Van Honsté (Open VLD). "Voor ons is dit de wereld op zijn kop. Er zijn in Brasschaat zo veel parken en tuinen waar jongeren zich in de sneeuw kunnen uitleven. In scholen verbiedt men sneeuwbalgooien en wij gaan het nu organiseren. Hoe zit dat dan met de GAS-boetes?", vraagt Van Honsté zich af.

Schepen van Groen en Openbare Werken Dirk de Kort (CD&V) vindt het geen slecht idee. "Maar we moeten wel eerst het advies vragen van de jeugdraad en de kindergemeenteraad.

Ook de verkeerspolitie moet hierbij betrokken worden", liet hij weten.