• Header N-VA Brasschaat
N-VA Brasschaat

Legerbok 'Modest' XIV op pensioen in gemeentelijke hertenweide

Op 29 mei 2014

Modest verhuisde vier jaar geleden samen met het regiment veldartillerie 2A van Helchteren naar Brasschaat. De geitenbok werd er al die tijd goed verzorgd door eerste korporaal chef Jurgen Dierick en adjudant John Bertels.

'Maar eigenlijk was Modest wat aan het vereenzamen. De kolonel heeft ons gevraagd of wij geen betere oplossing hadden', vertelt schepen Sevenhans.

Modest zal eerst een paar dagen in afzondering staan, maar wel met zicht op zijn toekomstige 'medebewoners', zodat hij  kan wennen aan zijn nieuw woonomgeving. Daarna wordt hij verenigd met de andere dieren.

In het blazoen van 2A staat een kop van een geitenbok afgebeeld. Het lag voor 2A dan ook voor de hangd dat de eenheid een geitenbok als mascotte zou nemen, maar het is niet duidelijk of de eerste geitenbok werd aangeschaft omdat er een geitenbok in het blazoen staat of dat het blazoen er gekomen is omdat er reeds een bok als mascotte rondliep.

In elk geval is teruggevonden dat op 17 september 1947 een bok als mascotte fier mee aan het hoofd van het Regiment opstapte. Hij werd 'Modest' genoemd naar een oude militaire gezegde waarin 'Si tu es modeste, vas à l'artillerie, tu seras le seul' in voorkomt.

Modest I leefde tot in 1951.

De Modes die donderdag werd overgedragen, is de veertiende geitenbok van het bataljon. Tot in 1976 ging het steeds om witte bokken, sindsdien zijn de bokken bruin.