Gemeenteraadslid Goele Fonteyn (N-VA) pleit voor 'sneeuwtelefoon'

Op 20 februari 2011

Gemeenteraadslid Goele Fonteyn (N-VA) heeft in een commissie onlangs gepleit voor een zogenaamde 'sneeuwtelefoon', een hulplijn voor minder mobiele mensen bij het sneeuwruimen van hun voetpad.

'Zo'n sneeuwtelefoon bestaat al in gemeentes als Ieper, Roeselare en Aalter. De nieuwigheid die ik aanbreng is dat de dienstverlening zou (kunnen) berusten bij vrijwilligers in plaats van bij gemeentediensten, sociale tewerkstelling of PWA'ers. De fractieleider van CD&V was alvast gewonnen voor de idee', stelt Goele Fonteyn.

Een gelijkaardig voorstel werd in januari reeds gelanceerd door Hugo Dirks (SP.A). Hij inspireerde zich op het Antwerps model waar Manus in samenwerking met Werkhaven enkele ploegen sociaal tewerkgestelden inzet om bij senioren en andersvalide burgers sneeuw te ruimen.

Tijdens de voorbije wintermaanden riep het gemeentebestuur al op om buren, die niet goed te been zijn of ziek zijn uit burgerzin een handje te helpen bij het sneeuwruimen.

Goele Fonteyn zal haar voorstel nu donderdag op tafel leggen tijdens de gemeenteraad