Gemeentemagazijnen vinden nieuw thuis bij brandweer

Op 19 september 2014

De gemeentemagazijnen, die zich momenteel nog aan de Ploegsebaan in de wijk Bethanie bevinden, vervoegen in de toekomst de gemeentediensten aan De Mortel in het centrum van de gemeente. Die bevinden zich op dezelfde site als de brandweer.

De brandweerkazerne wordt grondig gerenoveerd en er wordt een nieuwe voertuigenhal gebouwd.

Burgemeester Jan Jambon (N-VA) en schepen voor Patrimonium Dirk de Kort (CD&V) maken zich sterk dat de verkeersdrukte in de buurt van De Mortel miniem zal stijgen. "Het lijkt ons logisch dat de twee gescheiden gemeentediensten op dezelfde site worden ondergebracht. Op basis van tellingen die we het voorbije jaar deden, kunnen we stellen dat het verkeer rond deze site slechts met 5 procent zal toenemen", klinkt het.

"We moeten ervan uitgaan dat het interne verkeer tussen de Ploegsebaan en De Mortel verdwijnt. Het woon-werkverkeer van het personeel blijft ook gelijk. De volledige operatie moet eind 2016, begin 2017 klaar zijn. We werken in verschillende fases. We hebben nog goed nieuws voor de buurtbewoners, want zij mogen in de toekomst na 17u gebruikmaken van de personeelsparking op de site", vervolgen Jambon en de Kort.

Bij de buurtbewoners blijft de bezorgdheid wel aanwezig. "Het gemeentebestuur heeft hier wel aan het personeel gedacht, maar niet aan de buurtbewoners", klinkt het.

"Het is hier nu al druk en het wordt nog drukker. We houden ons hart vast met al dat vrachtwagenverkeer.

Denk maar aan het fietsongeluk met die schooljongen in Deurne onlangs.

Maar het is wel een mooi project, dat kunnen we niet ontkennen."

Materiaal uittesten

Andere bewoners maken hun beklag over de lawaaihinder die de brandweer veroorzaakt. "We weten natuurlijk wel dat die mensen prima werk leveren, maar de oefeningen op woensdag veroorzaken heel wat lawaai. Ook bij het uitrijden van de brandweerwagens ontstaat een hels kabaal. Moet dat ook 's nachts, vragen wij ons af. En moeten alle wagens een sirene opzetten?"

Brandweercommandant Koen Vanderzwalm antwoordt dat die oefeningen nodig zijn. "Wij moeten ons materiaal uittesten, omdat we het ons niet kunnen veroorloven te vertrekken met materiaal dat niet in orde is. We doen dat drie keer per maand", zegt de commandant, die er nog aan toevoegt dat ondergrondse waterkelders voor een maximale waterrecuperatie zullen zorgen.

gemeentemagazijn bij brandweer