Gemeente wil Vesalius privatiseren

Op 3 december 2013

Vanaf 2015 wil de gemeente gaan samenwerken met privépartners om Woonzorgcentrum Vesalius te verzelfstandigen. "Als gemeente hebben wij een intensief kerntakendebat gevoerd en wij vinden dat het beheer van een zorgcentrum daar niet bij hoort. Het dienstencentrum daarentegen wel, dat houden we dan ook volledig in eigen beheer. Niemand in de privé kan die taak overnemen", zegt burgemeester Jan Jambon (N-VA). Het WZC draait per jaar een verlies van ongeveer 1 miljoen euro, samenwerken met externe partners kan financieel een goede zaak zijn voor het OCMW. "Wij bekijken deze nieuwe vorm niet als een besparingsmaatregel, maar wel als een optimalisatie.
Wij zitten nu in een zorgdriehoek met onder meer ziekenhuis Klina en Rotonde vzw. Wij zien dat beiden ook meer willen inzetten op een woonzorgluik. We bekijken het eigenlijk als half-bezette keukens die we samenvoegen tot één volledig bezette keuken", vertelt OCMW-voorzitter Bart Brughmans (CD&V), "Door een samenwerking met verschillende partners willen we op termijn onze inbreng in het WZC verminderen. Wel is zeker dat we de komende 7 jaar altijd mee in het bestuur zullen zitten en zeker een vinger in de pap zullen hebben. Daarna zal onze samenwerking geëvalueerd worden en kunnen we zien of het OCMW het Woonzorgcentrum volledig loslaat of niet." Voor de bewoners en het personeel zou er niets mogen veranderen, personeel dat in de toekomst zal aangeworven worden zal wel een ander statuut krijgen. "Voor de bewoners en voor het huidig personeel zal er geen verschil te merken zijn. Nieuwe mensen zullen dan aangeworven worden aan een statuut zoals in de privé", zegt Brughmans.

Externe partner zoeken

Met welke partners er zal worden samengewerkt is nog niet duidelijk. "Wij zullen een openbare bevraging doen, wij hebben al van vier partners vernomen dat ze interesse hebben, maar daar komen er waarschijnlijk nog bij. We hebben nog niet besloten welke dan het best bij ons past." Steven Broos van Brasschaat 2012 ziet het plan in eerste instantie wel zitten, maar heeft toch nog heel wat vragen. "Dit is een non-beleid. Ze besparen bij het OCMW, maar pakken de echte problemen niet aan. Er is een tekort aan rusthuisbedden in Brasschaat", stelt Broos. "Met deze
privatisering wordt geen enkel bed gecreëerd. Eerst wordt er bespaard en dan pas gaan we bepalen wat het beleid moet zijn. Dit is een verkiezingsthema van N-VA. Blijkbaar vindt CD&V sociaal beleid ook niet zo belangrijk. Maar zoals steeds blijven er veel vragen bij de beperkte informatie die het college vrijgeeft." Het ontwerp van het college moet nog langs de OCMW-raad passeren en daarna zal er op zoek gegaan worden naar die externe partner.

Vesalius