Gemeente investeert 47 miljoen euro

Op 4 december 2013

"Tussen dromen en daden staan wetten in de weg, maar ook financiën. We hebben dus keuzes moeten maken", vertelde burgemeester, Jan Jambon (N-VA) bij de voorstelling van de meerjarenplanning. In Brasschaat betekent dit dat ze zwaar investeren in de modernisering van gemeente en OCMW, maar dat de nieuwe podiumzaal tijdelijk het onderspit delft. Er vallen bij de gemeente ook geen ontslagen. Op 6 jaar tijd verdwijnen er 6 functies, maar zonder ontslagen. De
belastingen in Brasschaat stijgen niet, er worden er zelfs enkele afgeschaft. "Belastingen die de middenstand treffen, zoals de belasting op aanplakborden, hinderlijke inrichtingen en ambulante handel, schaffen we af", zegt de burgemeester. "De belasting op tweede verblijven verhoogt wel, maar die geldt niet in de weekendzone." De gemeente wil stevig blijven investeren met in totaal
47 miljoen euro. Daarvan zal 9 miljoen naar het NAC gaan. "In januari zou de drukkerij in de Verhoevenlei tegen de grond moeten gaan en in 2016 beginnen we aan de bouw van het NAC. Hierin zullen OCMW en gemeente intensief samenwerken. Het gemeentehuis blijft ook in gebruik omdat het een meerwaarde is voor Brasschaat en een iconisch gebouw. Welke dienst precies waar komt, weten we nog niet", zegt Jambon. Ook wordt er 6 miljoen gestoken in de nieuwbouw van een school. Daarin zullen drie scholen, De Kaart, de Vlinder en Berkenhof samen moeten zitten.

Assistentiewoningen

"De bedoeling is dat die drie scholen niet gaan samenwerken, maar wel enkele faciliteiten gaan delen, zoals de eetzaal, de sportzaal en waar mogelijk nog andere lokalen. Daarnaast willen we op dat gebied ook assistentiewoningen bouwen, die mensen die daar nu wonen zijn ondertussen allemaal gepensioneerd. Op die manier kunnen zij in de wijk blijven wonen, en niet onbelangrijk, via het geld van de assistentiewoningen kunnen wij die nieuwe school bouwen, een win-winsituatie, lijkt ons." Dat nieuwe schoolgebouw zal voor 70 procent gesubsidieerd worden door de Vlaamse Overheid. De podiumzaal waar al lang over gesproken wordt, verdwijnt dan toch weer in de ijskast. "Die subsidie van de overheid voor de school krijgen we pas 10 jaar nadat de school er staat, indien we er in slagen dat bedrag vroeger te krijgen, kunnen we de plannen voor de podiumzaal opnieuw bovenhalen."

Pastorie

Vanwaar komt het geld voor 47 miljoen aan investeringen? "Dat komt grotendeels uit het patrimonium dat we stilaan van de hand doen, zo is er de Pastorie, Den Uil en de gronden achter het Kerkhof van Maria-Ter-Heide die we zullen verkopen. Een deel van die gronden hebben we in de tijd ook aangekocht voor sociale huisvesting, het is nu het moment om ze te verkopen aan sociale huisvestingsmaatschappijen", zegt eerste schepen Dirk de Kort (CD&V). "Ons atrimonium zal met de verkoop en met de nieuwe investeringen niet afnemen, maar zelfs nog vergroten."

Jan Jambon investeert 47 miljoen