Eindelijk fietspad Bredabaan naar Gooreind

Op 15 mei 2013

Fietsers die de Bredabaan tussen Gooreind en Brasschaat gebruiken om naar school of het werk te rijden, riskeren elke dag haast hun leven. Op de gewestweg ontbreekt een fietspad, waardoor de fietsers zich in het gewone verkeer moeten mengen. Met de belofte van minister Crevits om 2 miljoen euro uit te trekken, komt daar nu verandering in. "Omdat het een gewestweg is, moest er gewacht worden op middelen vanuit Vlaanderen. Je kan zo'n dossier pas starten als de middel zijn vrijgemaakt. Nu is er een heel grote stap gezet en zijn we enorm blij", zegt Dieter Wouters (CD&V), burgemeester van Wuustwezel. "Er zijn nog stukken weg die hier een fietspad nodig hebben, maar we zijn realistisch dat Vlaanderen niet alles in één keer kan oplossen." "We staan elke dag in de file vanaf Gooreind-dorp. Ouders die hun kinderen met de wagen brengen, zullen hun kinderen hopelijk vaker met de fiets durven te sturen. Een nieuw fietspad zal dus de files verminderen en meer mensen aanzetten de fiets te nemen", zegt Wouters nog. Omdat in Brasschaat de meeste kilometers fietspad zullen komen, zal de gemeente een voortrekkersrol spelen in het dossier. "We moeten al onze fietspaden goed onderhouden en mensen aansporen de fiets te nemen", zegt burgemeester Jan Jambon (N-VA). "De grote 'missing link' in ons fietsnet was de verbinding met Wuustwezel. Elke dag komen hier kinderen uit Wuustwezel naar school. We hebben lang gewerkt om eindelijk die middelen te krijgen." Ook Brasschaats schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) is tevreden. "Ik dacht niet dat ik het nog zou meemaken. Het fietspad zal er over één à twee jaar moeten liggen." Toevallig werd vorige week het plan voor de onteigeningen voor het fietspad goedgekeurd en werden de processen met intercommunale IGEAN gestart. "Die timing had niet beter gekund", zegt Sevenhans.