De gemeente voert biometrische reispassen in

Op 21 februari 2014

"Het is de bedoeling dat alle nieuwe reispassen op de nieuwe manier worden gemaakt", verduidelijkt schepen van Burgerzaken Adinda Van Gerven (N-VA). "Het grote voordeel is natuurlijk dat een dergelijk paspoort niet meer valt na te maken.

Onze ambtenaren nemen de vingerafdrukken.

Dat doen ze van vier vingers van de rechterhand. Als dat vanwege een of andere reden niet gaat, dan nemen ze een afdruk van de twee duimen. Wij sturen alles door naar Brussel en als wij dan het paspoort binnen krijgen, verwittigen we de persoon per mail. Later gaan we dit ook per sms doen. Het betreft hier paspoorten die men nodig heeft om buiten Europa te reizen", vervolgt Van Gerven.

De aanmaak van een biometrisch paspoort duurt ongeveer een kwartiertje.

Dat is wel langer dan de huidige procedure. "We gaan het even aanzien. Als de wachttijden te lang oplopen, dan moeten ze bekijken of we het op een andere manier kunnen oplossen", vervolgt Van Gerven.

Op de dienst burgerzaken staan er wel drie toestellen waarmee de nieuwe paspoorten kunnen worden aangemaakt.

De gemeente staat zelf in voor het inscannen van de foto's in hoge resolutie.

Er worden telkens waar nodig correcties op de foto uitgevoerd.

De tarieven wijzigen niet. Een reispas voor een volwassene blijft 79 euro kosten, voor kinderen is dat 41 euro. Voor een spoedprocedure betaalt de volwassene 248 euro en kinderen 210 euro.

20140221 biometrische reispassen