Brasschatenaren rouwen mee

Op 22 juli 2014

Het vliegtuigdrama in Oekraine heeft in Brasschaat heel wat verslagenheid veroorzaakt. Een kleine tweehonderd mensen kwam het rouwregister in ziekenhuis Klina tekenen om zo hun medeleven met de familie van de lokale slachtoffers te betuigen.

Het Brasschaatse gemeentebestuur had dit initiatief genomen.

Burgemeester Jan Jambon (N-VA) veroordeelde in naam van het gemeentebestuur het zinloos geweld dat zoveel leed heeft veroorzaakt.

Kinderburgemeester Yannick Pauwels deed hetzelfde in naam van alle Brasschaatse kinderen. Slachtoffer Steven Noreilde was lid van diezelfde kindergemeenteraad.

De familie van het Brasschaatse gezin schreef in het register, dat haar later zal worden overhandigd, een dankwoordje voor het gemeentebestuur.

Veel mensen die een reactie schreven, kenden de slachtoffers persoonlijk. Uit alle reacties blijkt dat het gezin zeer geliefd was. De jonge Steven was een actief jeugdgemeenteraadslid, moeder Annemieke was een graag gezien lid van de Brasschaatse badmintonclub. Eén tekst was zelfs in het Spaans opgesteld.

Ook bezoekers en patiënten van het ziekenhuis schoven aan om hun medeleven te betonen. "Ik lig hier in het ziekenhuis en hoorde op het televisienieuws over dit rouwregister", zegt Ludo Deprins. "Ik vond dat ik iets moest schrijven. Ook al kende ik deze mensen niet persoonlijk. ", Andere patiënten kwamen langs om iets te schrijven in opdracht van familieleden of vrienden. Iedereen, jong en oud, had wel zijn of haar reden om even bij het register te verwijlen.

"Zaterdagavond hielden wij net voor een klassiek concert met meerdan 2000 toeschouwers in het gemeentepark al een minuut stilte. De vlaggen aan het gemeentehuis hangen halfstok. Voorlopig kunnen wij als gemeente niet veel meer doen", zegt de Brasschaatse burgemeester Jan Jambon. "We wachten nu af wat de families beslissen in verband met de teraardebestelling. De lichamen zijn intussen uit het oorlogsgebied vertrokken, maar we weten nog niet wanneer de repatriëring zal plaatsvinden.

We blijven wel in contact met de familieleden", voegt de Brasschaatse burgemeester eraan toe.

"De slachtoffers woonden wel in Brasschaat, maar Jan Noreilde was afkomstig uit Kortrijk en zijn echtgenoten Annemieke Hakse was een Nederlandse.

Liliane Derden verbleef in Australië. Er was dus niet echt een heel sterke Brasschaatse band. Het is trouwens niet onze bedoeling ons bij de families op te dringen. We wachten nu op hun beslissing", aldus nog Jan Jambon.

Bij KFC Brasschaat, de voetbalclub waar Steven actief was, zullen alle ploeggenoten van de jongen een heel seizoen lang met een zwarte rouwband spelen. Het tenuetje van Steven krijgt samen met een foto een prominente plaats in de kantine van de voetbalclub.