Brasschaat keurt wijnen zustergemeente

Op 26 november 2013

Brasschaat heeft al meer dan dertig jaar een Verbroederingscomité met Bad-Neuenahr in de Duitse Ahrvallei.

Jaarlijks bezoeken meer dan 300 Brasschatenaren de stad. In het kasteel kwamen vijftien wijnbedrijven hun waar aanprijzen.

"Dit is een initiatief van Toerisme Ahr. Zij presenteren hun wijnen geregeld in Duitsland. Zo kwamen zij op het idee om naar Brasschaat te komen. We kregen in totaal 250 inschrijvingen voor dit evenement. Wij vonden het alvast een goed idee om deze proeverij hier in het kasteel te organiseren", vertelt Carina Verster, voorzitter van het Verbroederingscomité.

"De wijnen uit de Ahr-vallei zijn iets duurder dan bijvoorbeeld Spaanse of Italiaanse wijnen, maar dat heeft te maken met de lagere opbrengst en de hogere uurlonen in Duitsland. Maar er zit alvast heel wat kwaliteit tussen. Zo prees de pas gelauwerde sommelier Sepideh Sedaghatnia nog de Spätburgunder aan in het Eén-programma Reyers Laat. In Brasschaat is intussen al enkele
jaren de Cuvée Brasschaat te koop. Dat is een wijn die in de Ahr-vallei wordt geproduceerd en in de Delhaize op de Bredabaan wordt verkocht", zo voegt de bevoegde schepen Luc Sevenhans (N-VA) er nog aan toe.

Ahr-wijn in Brasschaat

Schepen Luc Sevenhans en N-VA fractieleider Koen Verberck klinken mee.