Bouw 190 assistentiewoningen gestart

Op 18 oktober 2014, over deze onderwerpen: Burgemeester

Het project staat al acht jaar in de steigers. De oudste gebouwen liggen ondertussen plat. Tegen 1 januari zal Van Roey Vastgoed hier de eerste assistentiewoningen opleveren. In totaal komen er zo'n 190, broodnodig in het sterk vergrijzende Brasschaat. Meer dan 28% van de inwoners is ouder dan 60. Tegen 2020 zal dat 30 procent zijn. "Met dit project willen we het tekort aan plaatsen deels opvangen", zegt titelvoerend burgemeester Jan Jambon (N-VA). "We blijven onze mensen aanraden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Brasschaat telt genoeg woonzorgcentra maar een ontbrekende schakel in het zorgverhaal waren assistentiewoningen: alle luxe van thuis met extra hulp, indien nodig", aldus OCMW-voorzitter Bart Brughmans (CD&V). Het publiek-private project is een samenwerking tussen de gemeente, Van Roey Vastgoed en Familiehulp. Die laatste organisatie zal voor de extra zorg instaan. Ook voor vzw Rotonde wordt plaats in het gebouw voorzien. Ouders van de mensen met een beperking die in Rotonde verblijven, zullen kunnen wonen in Prins Kavelhof.

start bouw 190 assistentiewoningen