AZ Klina krijgt nieuwe afdeling radiotherapie

Op 27 mei 2014

Kankerpatiënten uit Noord-Antwerpen zullen vanaf half juni dichter bij huis bestraald kunnen worden. Sinds afgelopen weekend heeft het AZ Klina een nieuwe afdeling radiotherapie. Binnen de Associatie Iridium Kankernetwerk, een samenwerking tussen de ziekenhuizen van GZA (Wilrijk, Antwerpen, Mortsel), AZ Klina (Brasschaat), AZ Nikolaas (Sint-Niklaas), AZ Monica (Antwerpen, Deurne) en AZ Sint Jozef (Malle) zijn er dan drie volwaardige centra voor radiotherapie actief. Sint-Augustinus in Wilrijk blijft het centrale punt in het netwerk, waar elke patiënt die bestraald moet worden één keer naartoe moet om de behandeling op te starten. Nadien kan de bestraling dichter bij huis gebeuren in Brasschaat, Sint-Niklaas of Wilrijk.

Het AZ Klina bouwde, naast de inrit van de dienst spoedgevallen, een aangepast gebouw waar de moderne bestralingsapparatuur ondergebracht werd in een bunker met muren van anderhalve meter dikte.

Met een kostprijs van meer dan 11 miljoen euro voor de nieuwbouw en 2 miljoen voor de bestralingsapparatuur weegt dit project behoorlijk op de begroting van het ziekenhuis. Subsidies via de Vlaamse Gemeenschap en het Iridium Kankernetwerk maken het budget rond.

Het AZ Klina verwacht meer dan 600 patiënten per jaar in de nieuwe afdeling. In de nieuwbouw is er nog ruimte voor een nieuw nierdialyse-centrum en voor de uitbouw van de spoedgevallendienst. (mgk)

www.azklina.be

Nieuwe radiotherapie in AZ Klina

De apparatuur voor de bestraling zit in een bunker met muren van anderhalve meter dik