3500 Brasschatenaren op 'Jan en alleman'

Op 26 augustus 2013

De acht Brasschaatse wijken namen het tegen elkaar op in verschillende disciplines, zoals sumoworstelen, touwtrekken en zingen. "Ik ben blij dat de zon schijnt. Een hele opluchting", zei burgemeester Jan Jambon. "We zien dat het volk gestaag toestroomt." In totaal namen 240 mensen deel aan de proeven, al verliep de organisatie en de invulling van de ploegen de voorbije maanden niet van een leien dakje. "Het is de eerste keer en we hebben stevig moeten trekken om het op gang te krijgen", klonk het. "Alle ploegen zijn gevuld geraakt, maar we hopen dat de mensen volgend jaar zelf zin hebben om zich te organiseren en de competitie met de andere wijken echt willen aangaan. Het event heeft potentieel om te groeien."

"Grandioos verloren"

Zelf vertaalde Jambon zijn politieke bezigheid ook in sport. "We namen met het bestuur deel aan het touwtrekken. We speelden tegen de vzw Rotonde. We hadden afgesproken om eerst hard te trekken en de Rotonde uiteindelijk te laten winnen. Maar bij de Rotonde trokken heel veel mensen mee, en we zijn eigenlijk grandioos verloren." Wijk Maria-Ter-Heide behaalde met 11 punten verschil de wisselbeker. Ze worden door de burgemeester ook getrakteerd in een café in de wijk.

20130825 Sumoworstelen op Feest Jan en alleman