"We hebben geen andere keuze"

Op 9 september 2014

In onze regio is dat niet anders.

Zo sloegen de lidgelden bij volleybalclub VC Zandhoven en K Kalmthout SK 20 euro op.

De gemeenten moeten hun begroting in evenwicht krijgen en vragen meer huur aan de clubs voor de sportinfrastructuur, terwijl de subsidies dalen. Goede trainers zijn dungezaaid en daarom duurder, sponsors haken af en vrijwilligers die zich voor hun sportclub uit de naad werken, worden schaars. Allemaal redenen dat de sportclubs het moeilijk krijgen.

Volleybalclub VC Zandhoven verhoogde het lidgeld dit seizoen met 20 euro, wat afhankelijk van de trainingsgroep zo'n 10 procent van het lidgeld is. "We hebben er wel de clausule ingezet, dat ze een deel van die verhoging kunnen terugverdienen als ze mee komen helpen op activiteiten zoals de wafelenbak", vertelt secretaris Ronny Cambré. "Elk jaar vallen er sponsors weg. De gemeente heeft een nieuwe sporthal gebouwd en moet die lening ook afbetalen.

Daarom is de huur van de sporthal verhoogd. Vroeger waren er aparte huurprijzen voor de volwassenenen en de jeugd, terwijl dat nu één prijs is geworden. Vermits wij met veel jeugdploegen zitten, voelen we dat."

Voetbalclub K Kalmthout SK verhoogde het lidgeld van 70 naar 90 euro. De taksen aan de voetbalbond gaan omhoog en binnen twee jaar verhuist de club naar het gemeentelijk sportcomplex, waar ze huur moet betalen.

Basketbalclub BBC Calodar uit Halle-Zoersel vraagt 175 euro lidgeld per jaar. "Wij behoren daarmee tot de meest democratische basketbalclubs uit de streek", vertelt Danny Verachtert. "Maar ook bij ons staan die tarieven onder druk. Ons ledenaantal is van 135 naar 95 teruggevallen en wij betalen heel veel huur voor de gemeentelijke sporthal van GSA in de Achterstraat. De gemeente Zoersel besteedt meer aan cultuur dan aan sport. Jeugdhuizen worden beter gesubsidieerd dan sportclubs.

Dat kan er bij mij niet in. Het wordt ook moeilijker en moeilijker om gediplomeerde trainers te vinden."

Verachtert zou het lastig hebben met een lidgeldstijging. "Er zijn nu al ouders bij ons die het lidgeld in schijven afbetalen. Ik vind het heel spijtig als een kind hier basketinitiatie heeft gevolgd en zich ondanks zijn enthousiasme niet kan inschrijven, omdat zijn ouders van het OCMW leven. Je hebt kinderen die overal initiaties volgen, maar zich nergens kunnen aansluiten."

Consumpties duurder

Volgens sportschepen Adinda Van Gerven (N-VA) van Brasschaat wordt er voorlopig niet beknot op de werkingssubsidies van sportclubs. Volleybalclub Sveka Schoten, die in De Zeurt traint, moet meer huurgeld betalen aan de gemeente. "Maar wij gaan de lidgelden niet opslaan", zegt secretaris Rita Oosters. "We gaan vanaf oktober de prijzen in de kantine per consumptie met 10 eurocent opslaan en zien waar we dan uitkomen."

Smash Badminton in Kapellen bestaat 45 jaar en heeft vorig jaar voor de eerste keer het lidgeld met 5 euro opgeslagen, omdat de gemeentelijke subsidies verminderd waren. Ook de zwemclub van Kapellen moest vorig jaar het lidgeld met 10 euro opslaan.

Royal Antwerp Hockey Club uit Brecht heeft haar lidgeld ook licht opgetrokken. Voetbalclub Putte SK is de uitzondering op de regel. Vorig jaar verlaagde ze haar lidgeld met 15 euro. "We hebben hier in de omgeving veel concurrentie van andere clubs", zegt Jozef Jaspers. "We merken dat het voor nieuw-samengestelde gezinnen vaak niet makkelijk is om lidgelden van sportclubs te betalen. Maar met 85 euro lidgeld voor de jeugd zitten we echt aan onze bodemgrens. Spijtig dat niet alle mensen weten dat je via de mutualiteit een deel van je lidgeld voor een sportclub kunt recuperen."