"Subsidies van sportclubs niet verlagen"

Op 9 september 2014

In Schoten zijn ze niet meteen van plan om geld weg te halen bij de sportclubs. "Wij hebben twee jaar geleden al een lineaire vermindering van 10 procent doorgevoerd. Dat betekent dat niet alleen de sportclubs maar ook cultuur en andere vrijetijdsbestedingen minder subsidies krijgen", vertelt schepen van sport, Luc Van Gastel (CD&V). De gemeente wil daarom de huidige subsidies behouden. "Wat de nieuwe Vlaamse regering zal doen en hoe dat effect zal hebben op onze gemeente is nu koffiedik kijken. Daarbij willen we de subsidies niet meer verlagen, want wij vinden dat de vrijwilligers en verenigingen ondersteund moeten worden door de gemeente. Wel is het bang afwachten, want op cultuur en sport wordt al te snel bespaard." Een gelijkaardige redenering maken ze in Brasschaat. "Twee jaar geleden hebben wij de verhuur van onze infrastructuur verhoogd, we willen nu absoluut vermijden om opnieuw aan die werkingsbudgetten te zitten. De sportclubs hebben hun inschrijvingsgeld ook niet verhoogd en kunnen nu roeien met de riemen die ze hebben. We willen dus absoluut niet dat er daar iets veranderd. Voor de nieuwe Vlaamse regels hebben we nog geen simulatie gemaakt en we weten dus nog niet welke effecten deze gaan hebben," zegt schepen van sport, Adinda Van Gerven (N-VA). Ook in Schilde blijven de subsidies gelijk. "We hebben wel een nieuwe reglement uitgewerkt waar sportclubs een hele waslijst van vragen moeten beantwoorden, afhankelijk daarvan kunnen er wel verschuivingen zijn, maar in het algemeen blijft bij ons alles gelijk", zegt schepen van sport, Anke Fierens (CD&V).