Wat met kasteel en Hemelhoeve?

Op 31 augustus 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Cultuur, Lokale economie
telraam

Tijdens de laatste gemeenteraadszitting uitte oppositiepartij Open Vld scherpe kritiek naar aanleiding van de leegstand van de Hemelhoeve. Ook het kasteel kwam nog eens ter sprake.

Barbara Ophoff (Open Vld) vroeg zich af hoe het mogelijk is dat de ruime terrassen van de Hemelhoeve en het kasteel bij dit mooie weer niet vol volk zitten. “Dit is toch echt wanbeheer. Twee prachtige horecazaken waar zo veel mogelijk is, daarmee moet de gemeente toch beter kunnen”, zei het oppositielid. Gemeenteraadslid Jan Jambon (N-VA) verwonderde zich over het feit dat het liberale Open Vld ondernemerschap bij het gemeentebestuur wil leggen. Dat viel niet in goede aarde bij Ophoff die herhaalde dat de gemeente op deze manier heel wat inkomsten verliest. Schepen voor cultuur Karina Hans (N-VA) repliceerde dat er voor de uitbating van de Hemelhoeve met heel wat mensen wordt onderhandeld. “Maar het is wel de bedoeling dat de nieuwe uitbater rekening moet houden met de openingsuren van Theater Hemelhoeve. “De vorige uitbater groef zijn eigen put omdat hij niet naar ons wilde luisteren”, zo voegde Hans er nog aan toe.

Einde contract

Het kasteelverhaal is enigszins anders. Daar wilde het gemeentebestuur een einde maken aan het contract met de huidige huurder. Maar in dit dossier heerst er nu windstilte. Open Vld'er Yves Heylen begrijpt niet waarom het gemeentebestuur in zee blijft gaan met de huidige huurder. “Er werd toch gesteld dat het contract met hem werd opgezegd. De huidige huurder werd verweten zijn contractuele verplichtingen niet na te komen. Heeft het gemeentebestuur misschien geen vertrouwen meer in de eigen advocaten die stellen dat het contract kan worden opgezegd? Zou het niet interessanter zijn om rechtstreeks een contract af te sluiten met de huidige onderhuurder en zo een pak geld uit te sparen?”, vraagt Heylen zich af.

“Ik eis transparantie in onder meer de verhuur van het kasteel en geen onderhandelingen van het type oude stijl. Waar is trouwens de door N-VA beloofde verandering?”, zegt Heylen nog.