"Stop met te denken: 'Er kan nog pintje bij'"

Op 14 januari 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit, Politie & Veiligheid
ademtest

Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) waarschuwt zijn inwoners, en zijn schepencollege, voor strenge alcoholcontroles dit weekend en roept hen op om de mentaliteit te wijzigen. "Te vaak merken we nog dat we onszelf goed praten en denken: er kan er nog eentje bij, want ik heb stevig gegeten en dus kan ik het wel verdragen." Een duidelijke sneer naar het 'dronken' schepencollege, toch?

De federale politie en verschillende lokale politiezones, waaronder die van Brasschaat, organiseren dit weekend de derde editie van 'Een weekend zonder alcohol achter het stuur'. Vanaf gisteren 18 uur tot maandag 16 januari 6 uur worden er intensieve alcoholcontroles gehouden op verschillende autosnelwegen, gewestwegen en ook gemeentewegen.

"De strijd tegen alcohol is er geen van cijfers of van het halen van doelstellingen naar het aantal controles", zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). "We streven naar de bewustmaking dat een combinatie van alcohol en rijden gewoonweg niet samen gaan. Te vaak merken we nog dat we onszelf goed praten en denken: er kan er nog eentje bij, want ik ben hier al enkele uren. Ik heb stevig gegeten en dus kan ik het wel verdragen. Onze mentaliteit moet op dat vlak nog wijzigen."

Volgens burgemeester Verberck kan alcohol en rijden gewoonweg niet, ook al is meer dan de helft van zijn schepencollege betrapt op dronken rijden. "Respect voor wie BOB is. Er zijn landen waar diegene die zich 'out' als BOB gewoonweg ook niets meer wordt aangeboden of niet meer in de verleiding wordt gebracht om de toelaatbare grens af te tasten. We hebben per slot van rekening allemaal onze voorbeeldfunctie. Als vader van vier opgroeiende kinderen, die stilaan hun rijbewijs halen, ligt daar voor mij mijn grootste voorbeeldfunctie." Voor de lokale politie van Brasschaat is de verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Heel het jaar door proberen zij mensen te motiveren om veilig verkeersgedrag te stellen. Tijdens de vorige editie controleerde de lokale politie van Brasschaat 531 personen, 3,77 procent van de gecontroleerde bestuurders bleek onder invloed te zijn van alcohol en één rijbewijs werd ingetrokken.

Samplingtesten

De lokale politie van Brasschaat gebruikt voor haar alcoholcontroles ook zogenaamde "samplingtesten". Op die manier kan de politie heel snel weten of een bestuurder vermoedelijk onder invloed is van alcohol en moet overgaan tot een ademtest en/of ademanalyse. Door de samplingmethode toe te passen hoeven enkel die bestuurders die daadwerkelijk alcohol in hun adem hebben, een ademtest of ademanalyse te ondergaan. Hierdoor kunnen de controles veel vlotter verlopen.