Ruzie tijdens gemeenteraad over belasting op leegstand

Op 2 september 2015, over deze onderwerpen: Burgemeester, Gemeenteraad, Lokale economie, Ruimtelijke ordening

Tijdens de gemeenteraad is een verhitte discussie ontstaan over een brief die een aantal winkeliers onlangs ontvingen in verband met de belasting op leegstand boven winkelpanden. "Zelfstandigen worden weggepest", meent oppositielid Myriam van Honste (Open Vld).

Myriam Van Honste van Open Vld haalde aan dat de gemeente Brasschaat in volle vakantieperiode brieven verstuurde naar winkeliers die de verdieping boven de winkel gebruiken als opslag- in plaats van als woonruimte, zoals de gemeente heeft opgelegd. "Zij kregen dan dertig dagen de tijd om een bezwaar in te dienen. Anders riskeren ze een belasting te moeten betalen", zegt Van Honste. "Dat is toch ongehoord? Ik heb het nu niet over de leegstand van de winkelpanden op de Bredabaan. Ik heb het over zelfstandigen die keihard werken om hun zaak draaiende te houden, ondanks de moeilijkheden die er al zijn. Nu worden ze door het gemeentebestuur gewoon weggepest met deze maatregel. Hier ontbreekt elke visie. Trouwens, volgens de Vlaamse wetgeving kan een uitzondering worden gemaakt voor een effectief en niet-occasioneel gebruik van de woning. Maar aan die maatregel is door het gemeentebestuur nooit een concrete invulling gegeven. Dit is een ondoordacht beleid dat voor vele zelfstandigen nare gevolgen kan hebben", meent Van Honste.

Volgens Schepen van Lokale Economie en Ruimtelijke Ordening Tom Versompel (N-VA) is enkel de wet toegepast. "Onze ambtenaren doen wat zij moeten doen. Als er geen invulling van de woonruimte is, dan volgt een brief. Trouwens, er wordt wel degelijk werk gemaakt van de verfraaiing van de Bredabaan. Tegen het einde van deze maand gaat ook de centrummanager(die is aangesteld om de leegstand in het winkelcentrum Bredabaan weg te werken, red.) aan de slag. Op termijn moet dat toch vruchten gaan afwerpen", zegt Versompel, die werd gesteund door waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). "Het ogenblik was misschien slecht gekozen, maar dit dossier is wel degelijk lang besproken in het schepencollege", verduidelijkt Verberck. Van Honste kreeg wel steun van de andere oppositiepartij Brasschaat 2012. "Wij vragen ons af of dit nu echt in volle zomerperiode moest gebeuren", zegt Steven Broos. Vanuit de meerderheid gaf ook André Van Mechelen (CD&V) oppositieraadslid Myriam Van Honste gelijk. Jef Konings, die Marie-Anne Coppens verving als gemeenteraadsvoorzitter, had het niet altijd gemakkelijk om de discussie volgens de regels te laten verlopen.