“Dank je, mama, voor de waarden die je ons meegaf”

Op 8 augustus 2016, over deze onderwerpen: Burgerzaken
Rust nu maar.

In de Russisch-orthodoxe parochiekerk van Christus' Geboorte aan de Loosplaats in Antwerpen, vond zaterdag de uitvaartplechtigheid van Natalya Otto plaats. De 57-jarige Russische kwam om het leven bij de aanslag in Nice op 14 juli.

Natalya kwam samen met haar partner Roman Ekmaliyan om het leven bij de aanslag op de Promenade des Anglais. De kerk was helemaal volgelopen voor de orthodoxe uitvaartliturgie. Een groot deel van de dienst werd in het Russisch gehouden. Na de dienst volgde de teraardebestelling in Natalya's woonplaats Brasschaat.

“Uit respect voor de eigen tradities en om de rouwverwerking zo sereen mogelijk te laten verlopen, hebben we ervoor gekozen om Natalya en Roman elk apart een respectvolle herdenking te geven”, zeggen Natalya's dochters Anastasia en Maria.

Antwerps waarnemend burgemeester Ludo Van Campenhout (N-VA) gaf een krans van de Stad Antwerpen af. Er waren heel wat Brasschatenaren aanwezig in de kerk. Natalya woonde er en gaf er ook Russische les in de vzw Remise. Brasschaats schepen voor burgerzaken Adinda Van Gerven (N-VA) hielp de twee meisjes bij de administratie die bij een begrafenis hoort.

“We hebben zeer veel hulp gehad van Adinda. In die korte tijd zijn we vriendinnen geworden. Ik weet niet hoe we het zonder haar gefikst zouden hebben”, zegt Anastasia. De twee meisjes hadden het uiteraard zeer moeilijk tijdens de dienst. Zij lieten een boodschap voorlezen door de rector van de Russische kerk.

“Onze mama was een zeer zachte en lieve vrouw. Maar wat niet iedereen wist, is dat ze ook bijzonder sterk was. Zij gaf ons inspiratie. We zijn haar dankbaar voor de opvoeding die ze ons gaf. De tradities die ze ons meegaf zullen wij nooit vergeten. Ook haar partner Roman zijn wij dankbaar. We zijn ervan overtuigd dat ze nu samen bij de Heer zijn”, hadden de meisjes geschreven.

“Onvervangbaar”

In naam van de leerlingen van Natalya, nam Etienne Jones het woord. “Natalya was een vriendin geworden. Les volgen bij haar was geen inspanning maar een ontspanning. Wij hebben zeer veel over Rusland geleerd. Soms draaiden we de rollen om en probeerden wij haar Nederlands te perfectioneren. Ze wilde zelf altijd bijleren”, zei Jones. “Ik denk dat het zeer moeilijk zal zijn voor ons om nog in datzelfde lokaal les te volgen. Er zal wel een nieuwe leerkracht komen maar als vriendin is ze niet te vervangen.”

De man sloot af met de beginwoorden van een tekstje dat ze tijdens de laatste les hadden gelezen: 'Schitter, schitter, mijn ster!'

Ook de kinderen die in Antwerpen Russisch volgden bij Natalya konden het amper geloven. “Hoe kon zoiets toch gebeuren? Zij was zo'n goede leerkracht”, zei een leerlinge.