Iedereen in de ban van Burton

Op 14 november 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie, Toerisme
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children van Tim Burton

De Bredabaan baadde zondagnamiddag helemaal in de sfeer van de film Miss Peregrine's Home for Peculiar Children van Tim Burton. De opkomst voor deze koopzondag lag een eind hoger dan verwacht.

De gemeente organiseerde deze koopzondag samen met de winkeliersvereniging. De Bredabaan werd voor de gelegenheid autovrij gemaakt tussen het Armand Reusensplein en het gemeentehuis. De gemeente had een evenementenbureau onder handen genomen. Dat zorgde voor steltlopers, vuurspuwers en de verschillende personages uit de film waarvan een gedeelte werd opgenomen in kasteel Torenhof, net buiten het centrum.

“We zijn opgetogen over de opkomst”, aldus schepen van Lokale Economie Philip Cools (N-VA). “Het was een duik in het onbekende, maar ik ben blij dat we hebben doorgeduwd. Bij dergelijke evenementen ben je sterk afhankelijk van het weer en dat viel mee. We wilden ook iets doen in het kasteel, maar de nieuwe eigenaar was daar niet voor te vinden en dat begrijpen we.”

Iets minder dan de helft van de handelszaken in het centrum van Brasschaat nam deel aan de actie. Wie er iets kocht, maakte kans op filmtickets voor de film.

Het jonge volkje kon zich laten schminken en de kinderen lieten zich graag verrassen door een ontmoeting met “de man zonder hoofd”. Hij wandelde samen met Miss Peregrine en de peculiar children over de Bredabaan. Het gezelschap werd voorafgegaan door vuurspuwers en steltlopers.

Wereldkaart

De gemeente Brasschaat betaalde zo'n 18.000 euro aan het evenementenbureau dat voor deze filmische sfeer zorgde. Hier en daar werd deze koopdag al een winterse versie van de Brasschaatse dorpsdag genoemd.

“De film lokt wereldwijd volle zalen en stijgt pijlsnel in de tabellen. Dankzij die opnames in kasteel Torenhof wordt onze gemeente toch een beetje op de wereldkaart gezet”, aldus schepen Philip Cools.