Buurtbewoners in actie voor behoud speelbos

Op 19 maart 2019, over deze onderwerpen: Burgemeester, Ruimtelijke ordening

De buurtbewoners van de Claesstraat en de Della Faillestraat in Maria-ter-Heide maken zich zorgen om het speelbos achter het kerkhof. Ze vrezen dat het door de gemeente verkocht zal worden om er woningen te zetten.

De bewoners schoten in 2014 al in actie om het speelbosje te behouden. De toenmalige coalitie N-VA/CD&V volgde de actievoerders en beloofde niet aan het speelbos te raken.

“Nu is er opnieuw sprake van verkoop. Wij vragen dat het speelbosje voor onze kinderen behouden blijft. De bouw van zestien woningen zou nefaste gevolgen hebben voor de oude, waardevolle bomen. Het bos, dat een oppervlakte heeft van 1,3 hectare, zou dit niet overleven. Daarom voeren we actie, met onder meer een petitie. We zitten al aan zeshonderd handtekeningen en blijven doorgaan. Als hier woningen worden gebouwd, zal hoe dan ook een groot deel van het bosje moeten verdwijnen”, zegt Heike Haegens in naam van de buurtbewoners.

Schepen van Ruimtelijke Ordening en Wonen Myriam Van Honste (Open VLD) stelt dat in de begroting van dit jaar niets is voorzien voor die plek.

Nog geen meerjarenplanning

“We hebben nog geen meerjarenplanning opgesteld. Dat is pas nodig in 2020. In de begroting van dit jaar staat niets over die woningen in het speelbos. Maar het is natuurlijk wel een woonzone. Ooit kan er een stuk worden ontwikkeld. Maar we zullen het gebied met de grootste voorzichtigheid behandelen. Een groot deel van dat speelbos zal behouden blijven”, zegt schepen Van Honste.

Oppositieraadslid Niels de Kort (CD&V) verwijst naar het bestuursakkoord. “Daarin staat dat 'het project betaalbaar wonen in het groen' idealiter wordt gerealiseerd op de site achter de begraafplaats in Maria-ter-Heide. Toen ik burgemeester Jan Jambon hierover interpelleerde, zei hij dat het bosje behouden zal blijven. Maar hij wilde niet garanderen dat het speelbos helemaal behouden zou blijven. Nochtans was dit tijdens de vorige legislatuur zo afgesproken. Bovendien heeft een studie van het bureau BUUR uitgewezen dat het niet nodig is om nog groen aan te snijden”, aldus nog Niels de Kort.