Brasschaat Puptup!

Op 29 oktober 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie

We naderen stilaan de eindejaarsperiode met alle bijbehorende feestdagen. Het gemeentebestuur start nu het project “Brasschaat Poptup” op. Bedoeling is om gedurende de maanden november, december en januari zoveel mogelijk leegstaande panden in te vullen met een tijdelijke maar kwaliteitsvolle handelszaak. Het gemeentebestuur doet daarvoor een beroep op het Antwerpse bureau CityCubes. Dat treedt op als tussenpersoon tussen de eigenaars van de panden en kandidaat-ondernemers. Op die manier zorgt CityCubes voor een praktische en administratieve ontzorging. De eigenaars van de panden moeten zich dus niet druk maken over het papierwerk en dergelijke. En de pop-up-kandidaten hoeven zich alleen maar bezig te houden met het succesvol maken van hun winkel en dit tegen voordelige voorwaarden op het vlak van prijs en duurtijd.

“Het is uiteraard onze grote hoop dat de ondernemer in Brasschaat blijft en zo de leegstand vermindert. Op dit ogenblik zijn er in Brasschaat in totaal 600 winkelpanden. Een zestigtal of tien procent staat leeg. Dat is eigenlijk te veel, we moeten dat toegeven. Vijf à zes procent leegstand is aanvaardbaar. Te veel leegstand is natuurlijk niet goed voor het imago van ons winkelcentrum. Ik denk dat ons centrum voldoende troeven in handen heeft om ondernemers te overtuigen hier iets op te starten”, zegt waarnemend burgemeester Philip Cools.

Kersvers schepen van lokale economie en toerisme Goele Fonteyn wijst erop dat niet de bedoeling is concurrentie te organiseren voor de bestaande handelszaken. “We hebben een jury samengesteld die over de kwaliteit van de invulling moet waken. Het mag geen stockverkoop of iets dergelijks worden. Na januari volgend jaar gaan we het project evalueren en kunnen we bekijken of het initiatief opnieuw kan worden uitgerold. Misschien kunnen we het dan uitbreiden naar de andere winkelclusters zoals Donk, Mariaburg en Maria-ter-Heide”, voegt Goele Fonteyn er nog aan toe.

Brasschaatse Film