Zomer vol cultuur in parkgemeente

Op 13 februari 2016, over deze onderwerpen: Brasschaat Klassiek, Cultuur

De parkgemeente heeft een drukke culturele zomer voor de boeg. Op 15 en 16 juli is er de derde editie van Brasschaat Klassiek. Twee dagen later volgt het Brasschaats Cultuurfestival plaats en op 21 juli is er weer The Day Before Tomorrow.

De eerste dag van Brasschaat Klassiek kent een gelijkaardig verloop als vorig jaar, voor de tweede dag houdt schepen van Cultuur Karina Hans (N-VA) nog enkele verrassingen achter de hand.

“Het Cultuurcentrum organiseert deze zomer het Brasschaats Cultuurfestival. Dat heette vroeger 'Het Ei van Brasschaat'. Op 18 juli krijgen de verenigingen twee podia voor hun muzikale optredens en voor elke vereniging is er een standplaats om hun werking aan de bezoekers te tonen. Nieuw die dag is zeker Buskruid, een gezond foodtruckfestival”, zegt Karina Hans.

Intussen is in Brasschaat ook The Day Before Tomorrow een klassieker aan het worden. Alle jongeren die niet naar Tommorowland in Boom kunnen gaan, vinden hun gading wel in Brasschaat. TDBT is al een de vierde editie toe en oversteeg vorig jaar de kaap van de 10.000 bezoekers.

“In september valt er nog heel wat te beleven. Zo is er een concert van Soulsister gepland. In november krijgen we Scala in de Ruiterhal”, vervolgt Hans.

“We willen ook nog meer inzetten op de bibliotheek. Met de gemeenten Brecht, Kapellen, Schoten, Schilde en Stabroek gaan we nauwer samenwerken. Die samenwerking kreeg de naam Biscuit, wat staat voor Bibliotheken Intergemeentelijke Samenwerking Cultuur Uit. Door samen te werken doen we aan besparing en bereiken we meer publiek met dezelfde inzet”, vervolgt de cultuurschepen.

Met de scholen waar de vzw Het Hemeltje de kinderopvang verzorgt, wil de schepen ook de mogelijkheid creëren dat kinderen tijdens de opvang cultuur en sport beleven. In het kader van de kinderarmoede wil de schepen met het cultuurcentrum een tegemoetkoming doen. Er worden verschillende voorstellingen gereserveerd voor Kabas. De prijzen van de films en de voorstellingen worden dan gehalveerd.