Zes panden in centrum in het vizier voor afbraak

Op 10 augustus 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie

Van zes panden op de Bredabaan in het centrum eindigt op 28 februari 2020 het huurcontract. De panden worden naar alle waarschijnlijkheid afgebroken om plaats te ruimen voor een nieuwbouwproject.

Het gaat over de panden waarin (van links naar rechts) restaurant Kashmir, lunchroom ­Petit Sablon, kledingzaak Barcelona, immo­biliënkantoor Reds.be, kinderkledingzaak Fred & ­Ginger en café De Vreemde Vogel zijn gevestigd. De panden zijn in het bezit van de familie Michielssen. Juwelier ­Yolande en restaurant Poule & ­Poulette (wit ingekleurd op foto) liggen daartussen, maar zij hebben andere eigenaars en blijven dus na 2020 bestaan.

“Het is inderdaad zo dat de huurcontracten op 28 februari 2020 aflopen. Maar verder is er nog niets beslist. We zijn volop aan het onderhandelen. Ik kan over de toekomst van die panden nu nog niets vertellen. Alle opties liggen nog open”, zegt eigenaar Lou Michielssen.

Uitwijken

Een halfjaar geleden opende kledingzaak ­Barcelona in een van de zes panden waarvan het huurcontract afloopt in 2020. De zaakvoerder wist dat het op die locatie een eindigend verhaal zou zijn. “We vinden dat natuurlijk wel jammer, want dit is een prima locatie”, zegt Sandra ­Bijnens van Barcelona. “Ik begrijp natuurlijk wel dat er hier een mooi project kan worden gerealiseerd. Als er opnieuw winkelruimte komt, wil ik mij wel kandidaat stellen als de voorwaarden voor ons aanvaardbaar zijn. In het andere geval zullen we moeten uitwijken naar ergens anders. We zijn daar nu nog niet mee bezig”, vervolgt de zaakvoerder. Barcelona heeft ook vestigingen in Schilde, Antwerpen, Kontich en Knokke.

Parkeerplaatsen verdwijnen

Poule & Poulette ligt ingebed tussen de panden van de familie Michielssen. Zaakvoerder ­Frederik Goossens is heel tevreden met die locatie. “We huren al de hele tijd van dezelfde eigenaar. Hij wou niet verkopen. Daarom zijn we zeker dat we nog een hele tijd kunnen blijven. Ik weet niet wat de toekomst voor de panden links en rechts van ons zal brengen. Wel hoop ik dat de parkeerplaatsen schuin tegenover ons aan het gemeentehuis zullen blijven. We hebben al geruchten opgevangen dat die moeten wijken bij een heraanleg”, zegt Goossens.

Jongerencafé De Vreemde Vogel wachtte het einde van het huurcontract niet af en sloot een kleine maand geleden al de deuren na het ­faillissement van de zaak.

Schepen van Lokale Economie en Ruimtelijke Ordening Philip Cools (N-VA) is op de hoogte van de plannen van de familie ­Michielssen, maar volgens hem is er nog geen aanvraag binnengekomen voor een nieuwbouwproject. Dat wordt ook door de dienst ruimtelijke ordening bevestigd.